Driftförberedelser inför VIOL 3

Supporterbjudande vid kundernas driftförberedelser

Syftet med Biometrias supporterbjudande vid kundernas driftförberedelser i produktionsmiljön för VIOL 3 är att skapa en tydlighet vilken support som kommer erbjudas så att ni som kund kan göra rätt förberedelser inför perioden (2 dec, 2024–1 maj, 2025).

Vad är kundernas driftförberedelser?

Inför Go Live av VIOL 3, som är den 2 maj 2025, ska ni som kunder påbörja era driftförberedelser. Detta ska göras under tidsperioden 2 dec 2024 – 1 maj 2025, dock så skyndsamt som möjligt för att vara redo i tid.

Biometrias supporterbjudande

Biometrias supporterbjudande under driftförberedelserna hanteras antingen genom administration eller support.

  • Biometria administrerar: Detta innefattar det data som ni kunder inte har behörighet att lägga in i VIOL 3, utan som ni behöver beställa av Biometria.
  • Biometria supporterar: Detta innebär att ni som kunder kan kontakta Biometria för att få svar på era frågor som rör administration, men Biometria administrerar inte. Den generella regeln är att det data som ni kunder själva kan administrera i systemet ansvarar ni också för att lägga in, med erbjudet supportstöd från Biometria.

Med administrativa förberedelser menar vi exempelvis att sätta upp kontrakt, prislistor och produktionsunderlagsmallar.

Nedan följer en beskrivning över i vilka lägen Biometria administrerar driftförberedelser och när ni som kunder själv ansvarar för administrationen.

Detta finns tydligare specificerat per datatyp i bilagan ”Supporterbjudande vid kundernas driftförberedelser”, längst ner på sidan.

Detta administrerar Biometria

För företag som inte har någon användare i VIOL 2 erbjuder Biometria stöd för administration av data i VIOL 3.

De datamängder inom Redovisning som Biometria hjälper till att administrera är:

  • Organisationsstruktur
  • Avtalsobjekt
  • Förstaledskontrakt, köparekontrakt, kontraktskedja, redovisningshänvisning
  • EB-nycklar
  • Prislistor

De datamängder inom Transport som Biometria hjälper till att administrera är:

  • Fordonsregister
  • Befraktarkontrakt och transportföretagskontrakt
  • Drivmedelsindex
  • Priser

Detta är ert ansvar som kund

  • De företag som har en användare i VIOL 2 förväntas beställa en användare till VIOL 3 samt genomföra sina driftförberedelser själva med supportstöd från Biometria. Läs hur man beställer en användare här. Information om kostnader för användarlicenser publiceras under november.
  • Transportföretag/åkeriföretag ska kontakta sin uppdragsgivare för att komma överens om vem som ansvarar för att administrera vad inom ramarna för driftförberedelserna. I första hand ska någon av parterna i affären administrera data, men om behov finns kan Biometria hjälpa till i mån av tid.
  • Biometria förväntar sig att ni som uppdragsgivare och avverkningsföretag har en dialog över de gemensamma förberedelserna samt för att säkerställa produktionsrapportering i VIOL 3.

Vi kan behöva neka förfrågningar om administration från kunder som ska administrera själva.

Biometrias support under driftförberedelserna

Biometria erbjuder support till er kunder som själva ansvarar för att administrera ert data.

  • Primär kontaktväg: Skapa supportärende via mina sidor VIOL 3 Produktionsmiljö
  • Sekundär kontaktväg: Mejla till support.viol3@biometria.se
    Skriv att det gäller VIOL 3 produktionsmiljö så blir det lättare för oss att hjälpa er.

Debitering för support

Ni kommer inte att debiteras för support fram till Go Live, inom ramen för Biometrias supporterbjudande och tidigare information om pris på uppsättning av integrationer.

Efter Go Live kommer ni att debiteras enligt nuvarande prismodell men utifrån den nya prislistan som kommuniceras i november.

Bilaga supporterbjudande vid kundernas driftförberedelser