Driftförberedelser inför VIOL 3
Vad är kundernas driftförberedelser?
Inför Go Live av VIOL 3, som är den 2 maj 2025, ska ni som kunder påbörja era driftförberedelser. Detta ska göras under tidsperioden 2 dec 2024 – 1 maj 2025, dock så skyndsamt som möjligt för att vara redo i tid.
Information om kundernas driftförberedelser
Syftet med Biometrias supporterbjudande vid kundernas driftförberedelser i produktionsmiljön för VIOL 3 är att skapa en tydlighet vilken support som kommer erbjudas så att ni som kund kan göra rätt förberedelser inför perioden (2 dec, 2024–1 maj, 2025).
Biometrias supporterbjudande under driftförberedelserna hanteras antingen genom administration eller support:
- Biometria administrerar: Detta innefattar det data som ni kunder inte har behörighet att lägga in i VIOL 3, utan som ni behöver beställa av Biometria.
- Biometria supporterar: Detta innebär att ni som kunder kan kontakta Biometria för att få svar på era frågor som rör administration, men Biometria administrerar inte. Den generella regeln är att det data som ni kunder själva kan administrera i systemet ansvarar ni också för att lägga in, med erbjudet supportstöd från Biometria.
Med administrativa förberedelser menar vi exempelvis att sätta upp kontrakt, prislistor och produktionsunderlagsmallar.
Nedan följer en beskrivning över i vilka lägen Biometria administrerar driftförberedelser och när ni som kunder själv ansvarar för administrationen.
Detta finns tydligare specificerat per datatyp i denna bilaga: ”Supporterbjudande vid kundernas driftförberedelser”.
För företag som inte har någon användare i VIOL 2 erbjuder Biometria stöd för administration av data i VIOL 3.
De datamängder inom Redovisning som Biometria hjälper till att administrera är:
- Organisationsstruktur
- Avtalsobjekt
- Förstaledskontrakt, köparekontrakt, kontraktskedja, redovisningshänvisning
- EB-nycklar
- Prislistor
De datamängder inom Transport som Biometria hjälper till att administrera är:
- Fordonsregister
- Befraktarkontrakt och transportföretagskontrakt
- Drivmedelsindex
- Priser
- De företag som har en användare i VIOL 2 förväntas beställa en användare till VIOL 3 samt genomföra sina driftförberedelser själva med supportstöd från Biometria. Läs hur man beställer en användare här. Information om kostnader för användarlicenser publiceras under november.
- Transportföretag/åkeriföretag ska kontakta sin uppdragsgivare för att komma överens om vem som ansvarar för att administrera vad inom ramarna för driftförberedelserna. I första hand ska någon av parterna i affären administrera data, men om behov finns kan Biometria hjälpa till i mån av tid.
- Biometria förväntar sig att ni som uppdragsgivare och avverkningsföretag har en dialog över de gemensamma förberedelserna samt för att säkerställa produktionsrapportering i VIOL 3.
Vi kan behöva neka förfrågningar om administration från kunder som ska administrera själva.
Måldatum för att ni som kunder ska ha lagt in ditt affärsdata är 2025-03-31 för att vara redo i god tid till Go Live.
För att förenkla administrationen har Biometria tagit fram mallar som vi vill att ni ska använda. Mallarna hittar ni under respektive tjänsteområde nedan. När ni fyllt i mallen skickar ni in den i samband med att ni skickar in ett ärende till Biometrias support:
- Primär kontaktväg: Skapa supportärende via mina sidor VIOL 3 Produktionsmiljö
- Sekundär kontaktväg: Mejla till support.viol3@biometria.se
- Skriv att det gäller VIOL 3 Produktionsmiljö så blir det lättare för oss att hjälpa er.
Mallar Råvaruredovisning
- Mall för Avtalsobjekt, Förstaledskontrakt, köparekontrakt, kontraktskedja och redovisningshänvisning
- Ny priskomponent råvara
- Ny prislista råvara
Mallar Transport
Biometria erbjuder support till er kunder som själva ansvarar för att administrera ert data.
- Primär kontaktväg: Skapa supportärende via mina sidor VIOL 3 Produktionsmiljö
- Sekundär kontaktväg: Mejla till support.viol3@biometria.se
Skriv att det gäller VIOL 3 produktionsmiljö så blir det lättare för oss att hjälpa er.
Ni kommer inte att debiteras för support fram till Go Live, inom ramen för Biometrias supporterbjudande och tidigare information om pris på uppsättning av integrationer.
Efter Go Live kommer ni att debiteras enligt nuvarande prismodell, dvs. debitering enligt verklig nyttjandegrad för varje ny påbörjad 12-minuters period, men utifrån den nya prislistan.
I VIOL 3 kommer vi att fakturera mot Juridisk Enhet om inget annat meddelas från er. Eftersom ni själva kan skapa internnummer i VIOL 3, behöver vi få information om hur ni önskar att faktureringen ska ske för dessa. För att säkerställa korrekt fakturering är det ert ansvar att meddela vår kundservice om ni gör ändringar i era internnummer och vill att dessa ska återspeglas i faktureringen.
- Som en del av ”Driftförberedelser inför VIOL 3” kan ni nu hitta formuläret för att boka datum och tid för utskick av masterdata inför att produktionsmiljön för VIOL 3 öppnar.
- Detta innebär att ni som integrationskunder beställer ett utskick från Biometria av grunduppsättning masterdata till era egna integrerade system.
- Länk till formuläret för att boka datum och tid hittar ni under ”VIOL 3 produktionsmiljö - Mina ärenden - Beställ utskick av masterdata via integration”. Länk: Mina ärenden - Biometria
Fil senast uppdaterad 20241217. Nästa uppdatering sker 20250107.
OBS! Viktig information om filen 2024 12 09:
Komplettering med upplagda aktörer
Filen ”Följ upp dina affärspartners” har uppdaterats med aktörer. I första bladet ”sammanställning beställningar” hittar man enbart aktörer som har beställts. I bladet ”Aktörer-Upplagt i prod.” visas hanterade beställningar för aktör, alltså aktörer som är upplagda i produktionsmiljön. Orsaken till detta extra blad är att i blad ”sammanställning beställningar” syns inte de aktörer som hanterades enligt det temporära aktörsregistret, därför finns nu denna kompletterande flik.
Dubbletter
- Ibland kan det förekomma dubbletter, framför allt för koncerner där det finns flera huvudkoder. Då kommer den huvudkod som Biometria har registrerat på en projektkundgrupp (kundgrupp Svart/Grön/Gul/Blå) att visas på denna och övriga huvudkoder kommer presenteras som kundgrupp lila.
- Det kan även förekomma att en felaktigt/ej aktuell huvudkod beställs på ett företag vilket leder till att den hamnar som kundgrupp lila.
- Biometria arbetar kontinuerligt med att utreda samt eliminera dessa dubbletter.
Information om uppföljning av affärspartners
För att underlätta uppföljningen mot era affärspartners samt för att öka transparensen kring VIOL 3 har styrgruppen för VIOL 3-programmet beslutat att Biometria ska publicera information som visar hur ni som kunder ligger till i förhållande till era milstolpar och beställningar.
Nedan finns en bilaga som visar vad varje kund har beställt samt status i förhållande till milstolpar i Forest Storms Go Live-plan.
Observera att alla milstolpar inte berör samtliga kunder och att vissa därför kan vara markerade med ej aktuell – detta betyder att milstolpen inte är relevant för er verksamhet.
Datat i filen hämtas ifrån olika källor för att få en så bra överblicksbild som möjligt. Samtlig information i filen hämtas från beställningar och kundregister. Nedan följer en övergripande förklaring om varifrån olika data hämtas.
- Juridisk enhet
- Organisatorisk enhet
- Prislisteabonnemang
- Sortiment
- Plats
- Mätningsflöde
- Kollektiv
OBS! Endast hanterade beställningar visas:
- Användare
- Integrationskontrakt
- Huvudkoden som anges för respektive företag hämtas från angiven huvudkod i beställningarna.
- När det gäller plats kan det se ut som att ett företag har beställt sina platser (bock i kolumnen platser) om företaget i fråga är mätplatsägare och ett annat företag har beställt denna mätplats. Med andra ord behöver en bock i kolumnen “plats” inte betyda att just detta företag har beställt sina platser.
- När det gäller kollektiv kan det se ut som att ett företag har beställt detta om man är en del av ett kollektiv, som ett annat företag har beställt. Med andra ord behöver en bock i kolumnen “kollektiv” inte betyda att just detta företag har beställt kollektiv.
- Filen uppdateras veckovis
Om en kund inte återfinns i listan kan det bero på att kunden inte följs upp på milstolpar och/eller att kunden inte inkommit med någon beställning.
En del av innehållet i detta dokument kan även innehålla felaktigheter, exempelvis dubbletter pga. att företagets huvudkod inte har blivit fastställd än.
Om du märker att dokumentet innehåller felaktigheter eller att företag inte återfinns i listan, kontakta: sebastian.hansson@biometria.se eller julia.wall@biometria.se
Vänligen besök följande länkar: