Frågor och svar om VIOL 3
Här hittar du vanliga frågor och svar som rör VIOL 3. Saknar du något - ta gärna upp det med din affärskonsult eller kundrådgivare.
1. Vad är VIOL 3?
Varför ersätter vi dagens VIOL?
Tankar och idéer om en föryngring av Biometrias systemmiljö har funnits under en längre tid och de senaste åren har riskerna med det gamla systemet blivit påtagliga. Två aspekter är brist på kompetens och support för de befintliga systemmiljöerna samt att den föråldrade tekniken inte kan svara upp mot branschens krav.
Vi har valt att genomföra systemskiftet för att vi vill förbättra effektiviteten med snabbare och säkrare utveckling av tjänster så att vi kan erbjuda en ökad affärsnytta för våra kunder. Läs mer här: Om VIOL 3 - Biometria
Plattformar
Tjänsten VIOL 3 utgår delvis från Microsoftplattformarna Dynamics 365 och Microsoft Power BI. Dessa utgör affärssystemet samt uppföljningen för samtliga områden. Samarbetet med Microsoft ger oss en slagkraftig standardplattform med funktioner i form av BI-funktionalitet, utskriftshantering och integration. Vi får också en lösning som är robust och skalbar över tid.
Övriga systemdelar av VIOL 3, exempelvis produktionssystemet, mätplatsstödet och rapportportalen, är byggda på andra eller egenutvecklade plattformar.
Läs mer här: Om VIOL 3 - Biometria
När kommer VIOL 3?
2 maj 2025 kommer VIOL 3 släppas till alla kunder.
Vilka skillnader är det mellan VIOL 3 och VIOL 2?
Övergången från VIOL 2 till VIOL 3 innebär en betydande modernisering av Biometrias system för att stödja digital transformation och öka effektiviteten i hela virkesflödet, från skog till industri. Inom nedan nämnda områden har förbättringar genomförts:
- Teknisk Arkitektur och Plattform
- Användarvänlighet och Gränssnitt
- Dataintegration och Datakvalitet
- Automatisering och Effektivitet
- Säkerhet och Regelefterlevnad
- Flexibilitet och Anpassningsmöjligheter
- Stöd för Affärsbeslut och Uppföljning
Läs mer här: Nyttor VIOL 3
Vem kan jag prata med för att få info?
För mer information besök: Supportvägar VIOL 3 - Biometria
Vart hittar man riktad information?
Du finner information på Biometria. Klicka på VIOL 3 uppe till höger på startsidan så finns det flera val att välja:
- Om VIOL 3
- Din resa mot VIOL 3
- Biometrias väg mot VIOL 3
- Aktuellt
- Användardokumentation
- Release notes och rapporter
- Integrationer
2. Beställningar
Vad behöver jag beställa först?
På den här sidan finns all information om vad du som kund behöver beställa för att komma igång med VIOL 3. Där finner du bland annat information om vad du behöver beställa först.
Hur beställer jag?
Du kommer att göra dina beställningar via Mina Sidor på Biometria.se. Förutsättning för beställning är att du har någon av nedan användare:
- Gästanvändare
- Användare i testmiljön
Läs mer här: Beställning av masterdata till produktionsmiljön - Biometria
Kan ni se om vi har beställt allt som vi ska?
I Beställning av masterdata till produktionsmiljön - Biometria har vi synliggjort beställningarna av dessa objekt:
- Aktör
- Plats
- Mätningsflöden
- Sortiment
Vad händer om jag inte beställer i tid?
Samtliga måldatum har redan passerat, därför kan vi inte garantera att det data ni beställer kommer vara upplagda i Produktionsmiljön i december 2024.
Hur fungerar det med korrigeringar?
Vi har begränsade möjligheter att genomföra korrigeringar när data är upplagt i produktionsmiljön, om ni behöver göra korrigeringar behöver ni höra av er till vår kundservice så snart som möjligt.
3. Behörighet och inloggning
Allmänna frågor om behörighet
Här finner du all vår information gällande behörigheter: Behörigheter och roller i VIOL 3
Hur loggar jag in och vad gör jag om jag inte kan logga in?
Du loggar in via Mina sidor, där väljer du vad du vill gå vidare med och loggar in.
Hur beställer man behörighet?
- Gå till www.biometria.se
- Klicka på Mina sidor
- Klicka på VIOL 3 Produktionsmiljö eller Kundtestmiljö
- Välj Mina ärenden – Nytt ärende
Om du inte har en behörighetsansvarig i VIOL 3 sedan tidigare skickar du ett mejl till support.viol3@biometria.se med rubriken Behörighetsansvarig – företagsnamn.
I mejlet behöver vi uppgifter om:
- Huvudkod
- Namn på behörighetsansvarig
- Telefonnummer till beställare
Byta lösenord
Lösenordet byter du på din egen (jobb)mail. Beroende på om det är ett Google- eller Microsoft-konton kan de se olika ut. Men det du gör är att gå in i app eller webb på din mail och begär nytt lösenord. Se länkarna nedan och följ instruktionerna:
När lösenordet är bytt så kan du logga in i Biometrias system.
Rollpaket VIOL 3
Precis som i VIOL 2 kommer du som användare i VIOL 3 ha olika behörigheter utifrån vilka typer av aktiviteter du vill göra i systemet. För mer information gällande behörigheter och roller, vänligen läs Behörigheter i VIOL 3.
Behörighet Affärssystemet
- Företagsadministratör
- Företagsanvändare
- Mätande företags administratör – Affärssystemet
- Mätande företags användare – Affärssystemet
- Prisadministratör
- Prisanvändare
- Transportadministratör
- Transportanvändare
Behörighet Produktionssystemet
- Produktionsadministratör
- Produktionsanvändare
- Produktionsstyrningsadministratör
- Produktionsstyrningsombud
Behörighet Mätplatsstödet
- Mätare
- Mätande företags administratör-Mätplatsstödet
- Stickprovsadministratör
- Stickprovsmätare
Behörighet Mätbeskedsklienten
- Mätbeskedsadministratör
- Mätbeskedsanvändare
Behörighet Chaufförsklienten
- Chaufför
- Chaufför godkänd för mottagningskontroll
Behörighet Rapporteringsklienten
- Mätresultatrapporterare
Behörighet Rapportportalen
- Uppföljning Transport – Transportföretag
- Uppföljning Transport – Befraktare
- Uppföljning Transport – Underlag transportaffär
- Uppföljning Produktion
- Uppföljning Rapportportalenadministratör- Produktion
- Uppföljning Redovisning
- Uppföljning Redovisning- Avlämnat
- Uppföljning Redovisning- Kollektiv Uppföljning redovisning- Kvantitet, värde och leverans
Övriga roller
- Behörighetsansvarig
4. Typanvändare
Transportör
Enhet: Surfplatta, liggande läge (landskap)
Webbläsare: Safari och Chrome (senaste 2 versionerna)
Upplösning: 1900x1200
Uppkoppling: 4g
Vad är tvåstegsverifiering?
För att öka säkerheten har tvåstegsverifiering införts på Biometrias tjänster. Detta kan också benämnas MFA, multifaktorautentisering. Tvåstegsverifiering skyddar ditt konto och information du har tillgång till. Om ditt konto redan har tvåstegsverifiering aktiverat via en annan tjänst behöver du inte verifiera igen.
För att undvika onödiga problem behöver du i förväg verifiera att du har tvåstegverifiering aktiverat genom att följa denna instruktion: kontrollera tvåstegsverifiering. Har du inte tvåstegsverifiering aktiverat kommer detta att göras i samband med verifieringen.
Tvåstegsverifiering påverkar följande tjänster inom VIOL 3:
- Dynamics
- BI
- MPS
- PFWebb
- PF rapp
- Mätbesked
- Krönt Vägval
Biometria rekommenderar appen 'Microsoft Authenticator' för tvåstegsverifiering.
Läs mer om Microsoft Authenticator-app här: länk
5. Kontohantering i chaufförens enhet
Chaufförer som har en egen privat enhet
När man har en privat enhet med en enda brukar,e så har man endast ett användarkonto registrerat i enheten. Då finns ingen risk för att privat information läcker till andra användare, eller att andra användare ”råkar” använda Biometrias tjänster som någon annan person redan inloggad på enheten. För autentisering kan användaren installera Microsoft Authenticator för att bekräfta sin identitet.
Chaufförer som delar enheter med andra
Har man en enhet som hör till bilen och chaufförerna växlar enhet med varandra beroende på vilken bil som de kör för dagen, är det viktigt att tänka på hur man hanterar sina identiteter i enheten.
Vi rekommenderar då att man skapar en användare var på enheten, vilket då gör att man håller isär konton på enheten. Då kan respektive användare själv hantera enheten med sina appar, länkar och konfiguration utan att information läcks mellan användarna.
För mer information om hur man sätter upp flera användaren på en androidenhet se:
Engelska: https://support.google.com/android/answer/2865483?hl=en
Svenska: Ta bort, byta eller lägga till användare - Android Hjälp
Följer man rekommendationen ovan kan varje användare hantera enheten på samma sätt som om man har en egen privat enhet.
6. Utbildning
Kunskapen angående VIOL 3 ute hos chaufförerna, utbildning osv.
Det kommer genomföras lärarledda utbildningar och det kommer finna e-utbildningar som kommer vara tillgängliga för chaufförer, transportföretag. Åkeriägare etc
Hur utbildar vi den stora skalan som kör ibland?
Via e-utbildningar som kommer finnas tillgänglig via webben. Det kommer också finnas som kompletterar e-utbildningen. Delas via länk och via webben.
Tidsschema för nyckelaktiviteter Utbildning till Chaufförer: Chaufförsklienten
E-utbildning i Chaufförsklienten kommer finnas tillgänglig via webben. Det kommer också finnas kompletterande dokumentation som kompletterar e-utbildningen. Delas via länk och via webben (Biometria.se). E-utbildningen kommer vara gratis och man kan gå den hur många gånger som helst.
- Information mot kund kommer gå ut via webben, via nyhetsbrev och sociala medier i början av februari.
1 mars 2025 (v.9)
Utbildning direkt mot chaufförer under hela mars samtliga veckor för att fånga de som jobbar skift - Erika Villumsen.
Kompletterande Dokumentation:
Handbok Chaufförsklienten
Skapad som en Steg för steg guide "hur man gör i systemet"
Kommer delas via webben (biometria.se)
Finsk översättning behövs för att underlätta kommunikationen med finska chaufförer. (I nuläget behövs ibland tolk på FMC för att finska chaufförer varken kan svenska eller engelska).
Engelsk översättning kommer också skapas.
7. Vad behöver jag göra?
Är vi redo för VIOL 3?
Inför Go Live av VIOL 3, som är den 2 maj 2025, ska ni som kunder påbörja era driftförberedelser. Detta ska göras under tidsperioden 2 dec 2024 – 1 maj 2025, dock så skyndsamt som möjligt för att vara redo i tid.
Vad behöver mitt företag göra? (maskinägare, åkare, sågverk, mm)
Följ Checklistan kundernas driftföreberedelse: checklista-infoer-kunders-driftfoerberedelser-20241125.pdf
För integrationskunder:
- Som en del av ”Driftförberedelser inför VIOL 3” kan ni hitta formuläret för att boka datum och tid för utskick av masterdata inför att produktionsmiljön för VIOL 3 öppnar.
- Detta innebär att ni som integrationskunder beställer ett utskick från Biometria av grunduppsättning masterdata till era egna integrerade system.
- Länk till formuläret för att boka datum och tid hittar ni under ”VIOL 3 produktionsmiljö - Mina ärenden - Beställ utskick av masterdata via integration”. Länk: Mina ärenden - Biometria
Hur får jag som kund information om allt jag behöver göra innan VIOL 3 lanseras?
Du som kund behöver ta ansvar och hålla dig uppdaterad om allt du behöver göra för att förbereda dig och din verksamhet inför övergången från VIOL 2 till VIOL 3.
Under Din resa mot VIOL 3 samlar vi kontinuerligt information om det du behöver göra innan Go Live av VIOL 3 den 2:a maj 2025.