Allmänt VIOL 3

Vad är VIOL 3?

Tankar och idéer om en föryngring av Biometrias systemmiljö har funnits under en längre tid och de senaste åren har riskerna med det gamla systemet blivit påtagliga. Två aspekter är brist på kompetens och support för de befintliga systemmiljöerna samt att den föråldrade tekniken inte kan svara upp mot branschens krav.

Vi har valt att genomföra systemskiftet för att vi vill förbättra effektiviteten med snabbare och säkrare utveckling av tjänster så att vi kan erbjuda en ökad affärsnytta för våra kunder. Läs mer här: Om VIOL 3 - Biometria

Tjänsten VIOL 3 utgår delvis från Microsoftplattformarna Dynamics 365 och Microsoft Power BI. Dessa utgör affärssystemet samt uppföljningen för samtliga områden. Samarbetet med Microsoft ger oss en slagkraftig standardplattform med funktioner i form av BI-funktionalitet, utskriftshantering och integration. Vi får också en lösning som är robust och skalbar över tid.

Övriga systemdelar av VIOL 3, exempelvis produktionssystemet, mätplatsstödet och rapportportalen, är byggda på andra eller egenutvecklade plattformar.
Läs mer här: Om VIOL 3 - Biometria

2 maj 2025 kommer VIOL 3 släppas till alla kunder.

 

Övergången från VIOL 2 till VIOL 3 innebär en betydande modernisering av Biometrias system för att stödja digital transformation och öka effektiviteten i hela virkesflödet, från skog till industri. Inom nedan nämnda områden har förbättringar genomförts:

  • Teknisk Arkitektur och Plattform
  • Användarvänlighet och Gränssnitt
  • Dataintegration och Datakvalitet
  • Automatisering och Effektivitet
  • Säkerhet och Regelefterlevnad
  • Flexibilitet och Anpassningsmöjligheter
  • Stöd för Affärsbeslut och Uppföljning

Läs mer här: Nyttor VIOL 3  

 

Du finner information på Biometria. Klicka på VIOL 3 uppe till höger på startsidan så finns det flera val att välja:

 

Beställningar

den här sidan finns all information om vad du som kund behöver beställa för att komma igång med VIOL 3. Där finner du bland annat information om vad du behöver beställa först.

 

Du kommer att göra dina beställningar via Mina Sidor på Biometria.se. Förutsättning för beställning är att du har någon av nedan användare: 
 

  • Gästanvändare 
  • Användare i testmiljön 

Läs mer här: Beställning av masterdata till produktionsmiljön - Biometria 
 

 

Samtliga måldatum har redan passerat, därför kan vi inte garantera att det data ni beställer kommer vara upplagda i Produktionsmiljön i december 2024.

Vi har begränsade möjligheter att genomföra korrigeringar när data är upplagt i produktionsmiljön, om ni behöver göra korrigeringar behöver ni höra av er till vår kundservice så snart som möjligt.  

Behörighet och inloggning

Här finner du all vår information gällande behörigheter: Behörigheter och roller VIOL 3 

 

Du loggar in via Mina sidor, där väljer du vad du vill gå vidare med och loggar in. Behöver du hjälp med inloggningen hittar du dokumentationen under instruktioner för aktivering och inloggning i VIOL 3.

 

  • Gå till www.biometria.se 
  • Klicka på Mina sidor 
  • Klicka på VIOL 3 Produktionsmiljö eller Kundtestmiljö 
  • Välj Mina ärenden – Nytt ärende 

Om du inte har en behörighetsansvarig i VIOL 3 sedan tidigare skickar du ett mejl till support.viol3@biometria.se med rubriken Behörighetsansvarig – företagsnamn. 

I mejlet behöver vi uppgifter om: 

  • Huvudkod 
  • Namn på behörighetsansvarig 
  • Telefonnummer till beställare 

 

Lösenordet byter du på din egen (jobb)mail. Beroende på om det är ett Google- eller Microsoft-konton kan de se olika ut. Men det du gör är att gå in i app eller webb på din mail och begär nytt lösenord. Se länkarna nedan och följ instruktionerna: 

När lösenordet är bytt så kan du logga in i Biometrias system. 

Precis som i VIOL 2 kommer du som användare i VIOL 3 ha olika behörigheter utifrån vilka typer av aktiviteter du vill göra i systemet. För mer information gällande behörigheter och roller, vänligen läs Behörigheter och roller VIOL 3.

Behörighet Affärssystemet 

  • Företagsadministratör 
  • Företagsanvändare 
  • Mätande företags administratör – Affärssystemet 
  • Mätande företags användare – Affärssystemet 
  • Prisadministratör 
  • Prisanvändare 
  • Transportadministratör 
  • Transportanvändare 

Behörighet Produktionssystemet 

  • Produktionsadministratör 
  • Produktionsanvändare 
  • Produktionsstyrningsadministratör 
  • Produktionsstyrningsombud 

Behörighet Mätplatsstödet 

  • Mätare 
  • Mätande företags administratör-Mätplatsstödet 
  • Stickprovsadministratör 
  • Stickprovsmätare 

Behörighet Mätbeskedsklienten 

  • Mätbeskedsadministratör 
  • Mätbeskedsanvändare 

Behörighet Chaufförsklienten 

  • Chaufför 
  • Chaufför godkänd för mottagningskontroll 

Behörighet Rapporteringsklienten 

  • Mätresultatrapporterare 

Behörighet Rapportportalen 

  • Uppföljning Transport – Transportföretag 
  • Uppföljning Transport – Befraktare 
  • Uppföljning Transport – Underlag transportaffär 
  • Uppföljning Produktion 
  • Uppföljning Produktion - Kvalitetsäkring
  • Uppföljning Rapportportalenadministratör- Produktion 
  • Uppföljning Redovisning 
  • Uppföljning Redovisning - Administrations historik 
  • Uppföljning Redovisning - Avlämnat 
  • Uppföljning Redovisning - Kollektiv 
  • Uppföljning redovisning - Kvantitet, värde och leverans 

Övriga roller 

  • Behörighetsansvarig 

Gå in på Biometria.se och välj VIOL 3  Klicka på Användardokumentation och gå sedan till Övrig dokumentation.
Under rubriken 'Roller och behörigheter' ser du all dokumentation gällande Behörigheter.

Direktlänk till samlingssida:

https://www.biometria.se/viol-3/anvaendardokumentation/oevrig-dokumentation/

Vi rekommenderar att ha flera behörighetssansvariga på ett företag. Detta för att undvika personberoende och underlätta vid exempelvis sjukdom eller semester. 

Det är endast den som är behörighetsansvarig som får skicka in behörighetsbeställningar.  
Behörighetsansvarig behöver skicka in en ett ärende till Biometria om att en ny behörighetsansvarig ska läggas upp. Detta gör du som behörighetsansvarig genom att skapa ett nytt ärende på Mina sidor. 

Uppge personens namn, telefonnummer, mejladress och aktör i beställningen.  
Rollpaket som användaren behöver är: Behörighetsansvarig. 

  • Logga in på Mina sidor på Biometria.se 
  • Klicka på den miljö det gäller. VIOL 3 Produktionsmiljö eller VIOL 3 Kundtestmiljö 
  • Klicka på Min Organisation 
  • Under Min organisation kan du se användarnas Aktiva, Kommande och Avslutade behörigheter. Du kan också se vilka användare som har fullmakt till din organisation. 

  • Logga in på Mina sidor på Biometria.se 
  • Klicka på den miljö det gäller. VIOL 3 Produktionsmiljö eller VIOL 3 Kundtestmiljö 
  • Klicka på Min Användare 
  • Under Min användare kan du se dina Aktiva, Kommande och Avslutade behörigheter. 
    Du kan också se vilka fullmakter du har. 

Information om priser och fakturering hittar du på Biometria.se 
Vi har samlat information om fakturering av behörigheter på denna sida:

 
https://www.biometria.se/tjaenster/priser/priser-viol-3/

Typanvändare

  • Enhet: surfplatta, liggande läge (landskap), alternativt desktop.
  • Operativsystem: Android (surfplatta) eller Windows (desktop).
  • Webbläsare: Chrome (senaste 2 versionerna).
  • Upplösning: 1900x1200
  • Uppkoppling: 4G

Alternativt

  • Enhet: Desktop/PC
  • Webbläsare: Chrome
  • Upplösning: 1920x1080
  • Uppkoppling: Fiber/adsl/net1/4G

 

För att öka säkerheten har tvåstegsverifiering införts på Biometrias tjänster. Detta kan också benämnas MFA, multifaktorautentisering. Tvåstegsverifiering skyddar ditt konto och information du har tillgång till. Om ditt konto redan har tvåstegsverifiering aktiverat via en annan tjänst behöver du inte verifiera igen. 

För att undvika onödiga problem behöver du i förväg verifiera att du har tvåstegverifiering aktiverat genom att följa denna instruktion: kontrollera tvåstegsverifiering. Har du inte tvåstegsverifiering aktiverat kommer detta att göras i samband med verifieringen. 

Tvåstegsverifiering påverkar följande tjänster inom VIOL 3: 

  • Dynamics 
  • BI 
  • MPS
  • Chaufförsklienten 
  • PFWebb 
  • Rapp 
  • Mätbesked 
  • Krönt Vägval 

Biometria rekommenderar appen 'Microsoft Authenticator' för tvåstegsverifiering. 
Läs mer om Microsoft Authenticator-app här: länk 

 

Vad behöver jag göra?

Inför Go Live av VIOL 3, som är den 2 maj 2025, ska ni som kunder påbörja era driftförberedelser. Detta ska göras under tidsperioden 2 dec 2024 – 1 maj 2025, dock så skyndsamt som möjligt för att vara redo i tid.

Länk: Driftförberedelser inför VIOL 3 - Biometria

Följ Checklistan kundernas driftförberedelse:

https://www.biometria.se/media/amqdhotl/checklista-infoer-kunders-driftfoerberedelser-20241217.pdf

För integrationskunder:  

  • Som en del av ”Driftförberedelser inför VIOL 3” kan ni hitta formuläret för att boka datum och tid för utskick av masterdata inför att produktionsmiljön för VIOL 3 öppnar. 
  • Detta innebär att ni som integrationskunder beställer ett utskick från Biometria av grunduppsättning masterdata till era egna integrerade system.   
  • Länk till formuläret för att boka datum och tid hittar ni under ”VIOL 3 produktionsmiljö - Mina ärenden - Beställ utskick av masterdata via integration”. Länk: Mina ärenden - Biometria 

 

Du som kund behöver ta ansvar och hålla dig uppdaterad om allt du behöver göra för att förbereda dig och din verksamhet inför övergången från VIOL 2 till VIOL 3.  

Under Din resa mot VIOL 3 samlar vi kontinuerligt information om det du behöver göra innan Go Live av VIOL 3 den 2:a maj 2025.

Se nedan för mer specifik information som kan vara till nytta: 

 

Omläggningsperioden för VIOL 3 är cirka 6 månader från och med Go Live av VIOL 3 (2025-05-02). Planeringen för omläggningsperioden startar redan nu. Därför behöver du som kund redan nu fundera på hur din övergång från VIOL 2 till VIOL 3 ska se ut för just dig och dina affärspartners. Som kund måste du säkerställa att era egna system kan hantera affärer i VIOL 2 och VIOL 3 samtidigt under omläggningsperioden. 

 

Viktiga datum för omläggningsperioden: 

  • 2/6-2025 - VIOL 2 stängs för nya affärer Första steget i att begränsa användandet av VIOL 2. Nya Virkesorder eller Förstaledskontrakt (gen. 0) kommer inte kunna skapas i VIOL 2 efter 2025-06-02 
  • 17/10-2025 - VIOL 2 stängs för inkörning/ankomstregistrering av råvara Det är den dag vi stänger för inkörning/ankomstregistrering av råvara VIOL 2. Från och med detta datum är endast inkörning/ankomstregistrering av råvara VIOL 3 möjligt 
  • 31/10-2025 - VIOL 2 stängs för inmätning 
    Det är den dag vi stänger ner mätningstjänsterna i VIOL 2 och inga inmätningar kommer att kunna ske. Från och med detta datum är endast mätningstjänster mot VIOL 3 tillgängligt. 
    Det gäller alla system Biometria tillhandahåller för inmätning av råvara: 
    • DORIS 
    • MAPP 
    • RTV-Online 
    • Extern insändning 
    • Rätta/Korrigera 
    • Ersättningsgrundande skördarmätning 
    • RAPP 
    • Sender XC 

 

Läs mer här: Omläggning VIOL 3

Transport

Allmänt

VIOL 3 introducerar digital hantering av transportdata, vilket eliminerar behovet av fysiska vågkort. Detta effektiviserar processen och minskar pappersarbetet.

Biometria offers manuals mainly in Swedish but also sometimes in English and Finnish. For information in other languages, please contact Biometria support to ask about available options.

Utskriftsbara handböcker och instruktioner för chaufförsklienten och andra funktioner i VIOL 3 kommer fortfarande finnas tillgängliga att ladda ned på Biometrias webbplats under Handböcker och Instruktioner.

Frågor om chaufförsklienten

Det krävs inte ett specifikt e-sim för att Chaufförsklienten ska fungera, däremot krävs internetaccess. Om chauffören får internetaccess till plattan/förardatorn på annat vis så går det också bra. Chaufförsklienten är webbaserad och det finns inte specifika krav på lagring för att använda klienten. 

Det finns två ekipageregister i VIOL, ett i AX och ett i MPS. I Mätplatssystemet registreras ekipage automatiskt om det inkommer leveransaviseringar på ekipage eller ekipagedelar (dragbilar, släp m.m) som inte finns i systemet sedan tidigare. Däremot kommer automatiskt skapade ekipage inte att ha bankbredder, maxvikter, skäppamått osv. Utan dessa uppgifter måste registreras av mätare.  

Observera! Om bankbredder saknas går det inte att ankomstregistrera sig för flöden där bankbredd krävs för genomförande av mätning. 

Eftersom systemet är molnbaserat är det alltid möjligt att fortsätta ett arbete som någon startat. Exempelvis om person 1 har påbörjat leveransavisering, kan person 2 öppna ekipaget i sin vy och enkelt fortsätta mätningen. 

Ja, ditt transportföretag kan ta fram sammanställningar av kvitton via hemsidan. Genom att logga in på hemsidan och skapa transportsedlar kan ni senare få rapporter som samlar era kvitton. 

Läs mer här: Instruktion transportsedel 

Ja, mätkvitton kommer komma digitalt via mail. Däremot under omläggningsperioden så kommer det finnas skrivare för möjlighet att skriva ut kvitton precis som idag. 

De fysiska vågkorten kommer att elimineras av anledning att effektivisera processen och minska pappersarbetet. Vågkort kommer alltså inte användas i VIOL 3, och invägning sker direkt i Chaufförsklienten eller MPS. 

Inloggningen håller sig aktiv under en längre period, men av säkerhetskäl kan du behöva logga in igen efter en viss tid. Detta är för att ingen obehörig får tillgång till om enheten lämnas obevakad en längre tid. 

Ja, det går att använda telefonen men Biometrias rekommendation är att använda surfplatta just för att få en bättre överblick. 

Eftersom systemet är molnbaserat kan du använda en annan surfplatta om den du började med slutar fungera. Det är inte knutet till en specifik enhet.

Resultaten för in- och utvägning låses först när vägningstjänsten är slutförd. Om vikten redan sparats och du vill ändra det, måste du kontakta Biometria för att vi ska kunna ändra eller makulera.

Alla makuleringar måste skickas in till Biometria. Vid mätfel hanteras det via Mätplatssystemet (MPS). Om ett fel upptäcks innan mottagningskontrollen kan leveransen alltid avbrytas. Om kontrollen redan påbörjats, måste makulering göras och Biometria kontaktas. 

Ja, det stämmer. Om det gäller angiven bruttokvantitet är det inte alltid nödvändigt eller obligatoriskt att ange volymen i flödet, eftersom det anpassas beroende på råvara och vilken industri man kör till. Volymen behöver bara anges om den ska ingå. 

I VIOL 3 används stockmätningslappar för att dokumentera och underlätta stockmätningar. Vid utskrift kan du bocka i alternativet för stockmätningsplakat. Utskriften görs vanligtvis på samma skrivare som i VIOL 2, men du kan också välja skrivare på plats. 

Alla utskrifter av plakat och prover gör du under rubriken “Utskrift” i Chaufförsklienten. Vid ankomstregistrering och lossning på plan skriver du alltså ut plakat/vältlapp genom att bocka i alternativet för stockmätningsplakat under utskriftsinställningarna i Chaufförsklienten.  

Du hittar mer information om detta här: Chaufförsklienten 

Vid samlastning identifieras varje aktör med ett eget avtalsobjekt. När du hanterar ett lass med virke från flera aktörer, ska du vid inloggningen ange den aktör som motsvarar det virke du hanterar för tillfället.  

Om VIOL 2 och VIOL 3 virke ligger längs samma väg och samtransporter inte är tillåtna, bör du planera dina transporter så att varje leverans endast innehåller virke för antingen VIOL 2 eller VIOL 3. Detta minimerar risken för fel och säkerställer att alla transporter uppfyller de aktuella riktlinjerna. 

Läs mer här: Omläggning från Viol 2 till Viol 3 

Ja, vid kameramätning ska chauffören genomföra bildtagning. Det förfarandet är specifikt för just den arbetsuppgiften. Det dyker då upp en ikon i flödet i Chaufförsklienten som påminner om bildtagning. Klicka på ikonen för att ta bilden och genomföra bildmätningen. 

Logistikföretag

Nej, i VIOL 3 behöver varje användare ha ett personligt konto kopplat till organisationen. För att en användare ska kunna läggas upp måste organisationen först vara registrerad i VIOL 3. Varje användare kopplas sedan till organisationen och får behörighet till de affärsobjekt som är relevanta för deras roll. 

Ja, för att säkerställa korrekt hantering av transportaffärer och spårbarhet behöver alla fordon registreras i VIOL 3. Genom att registrera alla fordon kan systemet hantera och spåra transporter effektivt, vilket minskar risken för fel och ökar transparensen. 

VIOL 3 är utformat för att öka transparensen och spårbarheten genom hela logistikkedjan. Systemet möjliggör för parter att prenumerera på leveransinnehåll, transportstatus och aviseringsläget, vilket underlättar planering och lagerstyrning. 

Kontohantering i chaufförens enhet

När man har en privat enhet med en enda brukare, så har man endast ett användarkonto registrerat i enheten. Då finns ingen risk för att privat information läcker till andra användare, eller att andra användare ”råkar” använda Biometrias tjänster som någon annan person redan inloggad på enheten. För autentisering kan användaren installera appen Microsoft Authenticator för att bekräfta sin identitet. 

 
Läs mer om Microsoft Authenticator-app här: länk 

Har man en enhet som hör till bilen och chaufförerna växlar enhet med varandra beroende på vilken bil som de kör för dagen, är det viktigt att tänka på hur man hanterar sina identiteter i enheten. 

Vi rekommenderar då att man skapar en användare var på enheten, vilket då gör att man håller isär konton på enheten. Då kan respektive användare själv hantera enheten med sina appar, länkar och konfiguration utan att information läcks mellan användarna. 

För mer information om hur man sätter upp flera användaren på en androidenhet se: 

Engelska: https://support.google.com/android/answer/2865483?hl=en 

Svenska: Ta bort, byta eller lägga till användare - Android Hjälp 

Följer man rekommendationen ovan kan varje användare hantera enheten på samma sätt som om man har en egen privat enhet. 

 

Utbildning

Det genomförs under hela mars digitala lärarledda utbildningar faciliterade av Erika Villumsen. Anslut via Öppna möten om VIOL 3 - Biometria .  En e-utbildning Chaufförsklienten finns också tillgänglig via webben: E-utbildning om Chaufförsklienten

 

Via e-utbildning som kommer finnas tillgänglig via webben. E-utbildning om Chaufförsklienten 

 

Utbildning i chaufförsklienten 

Lärarledda Digitala Utbildningar  

  • Start sista veckan i februari 2025 (v.9). Samtliga veckor i mars. En öppen session i veckan. 
  • Datum: 26/2, 5/3, 12/3, 19/3 & 26/3 
  • Flera digitala utbildningar planerade direkt mot chaufförer för att fånga de som jobbar skift.  
  • Kontakt: Erika Villumsen. 

E-Utbildning 

  • Uppbyggd ”hur” man gör i systemet 
  • E-utbildningen är gratis och man kan gå den hur många gånger som helst.   
  • Information går ut via webben, via Biometrias nyhetsbrev och sociala medier i god tid innan Go-live. 

Kompletterande dokumentation till E-utbildning Chaufförsklienten 

Det finns kompletterande dokumentation som kompletterar e-utbildningen:  

  • Finsk översättning: kommer skapas för samtlig dokumentation för att underlätta kommunikationen med finska chaufförer.  
  • Engelsk översättning kommer också skapas för samtlig dokumentation. 

Mätning

Mätande Företag

VIOL 3 medför förändringar i mätprocesserna som kräver att mätplatser anpassar sin utrustning och sina rutiner. Under övergångsperioden kommer både VIOL 2 och VIOL 3 vara i drift parallellt. Det innebär att utrustningen måste vara kompatibel med båda systemen under omläggningsperioden. Det är mätplatsägarens ansvar att säkerställa detta. Observera att eventuella anpassningar kan medföra kostnader som ni som mätplatsägare behöver stå för. 

Läs mer här:  För dig som mätplatsägare

I dagsläget finns inga specifika begränsningar i Mätplatsstödet (MPS) som skulle kunna påverka mätande företag negativt. Det är dock viktigt att säkerställa att utrustning och system är uppdaterade och kompatibla med VIOL 3 för att undvika eventuella problem.

Mottagande industri

VIOL 3 introducerar en ny sortimentsstruktur som möjliggör användning av ett och samma handelssortiment, samtidigt som det möter behoven av olika produktfördelningar på industrier och terminaler. Detta kan leda till minskad administration och enklare hantering av kontrakt och råvaruprislistor. 

Läs mer här: Sortimentsstrukturen i VIOL 3 

Sågverk

VIOL 3 introducerar en ny sortimentsstruktur som består av sortimentskategorier, produkter och handelssortiment. Handelssortimentet spelar en central roll, vilket innebär att alla parter som påverkas av ett produktions- eller mätresultat kommer att beröras av valet av handelssortiment. 

Läs mer här: Sortimentsstrukturen i VIOL 3

För att underlätta för chaufförer som behöver vägledning rekommenderas att hänvisa dem till Biometrias handböcker och instruktioner för VIOL 3. Resurser för detta finns på hemsidan under sektionen användardokumentation

Massaindustri

VIOL 3 introducerar en ny sortimentsstruktur som påverkar massaindustrin genom införandet av hämtplatser, vilket möjliggör effektiv ruttning av exempelvis flis från sågverk till massaindustrier. För att förbereda er inför övergången rekommenderas att ni sätter upp kontrakt, prislistor och produktionsunderlagsmallar i enlighet med de nya riktlinjerna.  

Läs mer här: Nyttor med VIOL 3  

Värmeverk och energibolag

I VIOL 3 ersätts de tidigare SSTE-koderna med en ny sortimentsstruktur bestående av sortimentskategorier, produkter och handelssortiment. För att identifiera vilka handelssortiment som motsvarar era nuvarande SSTE-koder behöver ni genomföra en översättning från det gamla systemet till det nya. Biometria rekommenderar att läsa igenom tillgänglig dokumentation för vägledning i denna process i första hand, vid eventuella ytterligare frågor efter att ha gjort det, kontakta Biometrias support på support.viol3@biometria.se   

Läs mer här: Sortimentsstrukturen i VIOL 3

I VIOL 3 introduceras nya verktyg och gränssnitt som ersätter tidigare system som exempelvis RTV-online. För att få en översikt över de nya funktionerna och hur de kan användas rekommenderas att ni tar del av Biometrias utbildningsmaterial och dokumentation. 

Läs mer här: https://www.biometria.se/viol-3/anvaendardokumentation/

I VIOL 3 hanteras lageruppföljning genom att definiera och använda specifika mottagningsplatser och mätplatser. För att följa upp lager på era anläggningar behöver ni säkerställa att dessa platser är korrekt registrerade i systemet. För en detaljerad genomgång av hur ni beställer och hanterar mätningsflöden kan ni se Biometrias instruktionsvideo. 

Se filmer här: Inför beställning till produktionsmiljön 

Produktion

Sender XC

Installationsfilen för Sender XC hämtas via biometria.se: Information om Sender XC  
När du laddat ner Sender XC behöver du öppna installationsfilen och starta installationen. När Sender XC är installerat och klart visas ikonen för Sender XC på datorns skrivbord. Installation av Sender XC version 1.08 är då klar. Nästa steg är att fylla i grundinställningarna och att ange sökvägar så att Sender XC kan hitta de filer som ska skickas. Vid uppstart av Sender XC visas en notis om att uppdatering finns att hämta. Uppdatera programmet till version 1.13.

Ja, men Sender XC behöver uppdateras från version 1.13 till version 2.0. Uppdateringen kommer succesivt att skickas ut från Biometria till berörda maskiner.

Via ett webbformulär på biometria.se – Mina sidor beställer man användaruppgifter. Mer information hittar du här: Beställningsrutin för SDCID till Sender XC  
Samma webbformulär används även för beställning av SDCID för VIOL 2.

  • Operativsystem Windows 7 med alla säkerhetspatchar från Microsoft installerade eller senare operativsystem. Uppgradering kan alltså inte ske i datorer med Windows XP. 
  • .NET Framework 4.5.1 eller högre 
  • Sender XC version 1.13  

Kontakta din uppdragsgivare för att få information om de handelssortiment som ska användas för produktionsrapportering i VIOL 3.

Rapp

Ja, men den version av Rapp som är avsedd för VIOL 3. Det är olika Rappgränssnitt för VIOL 2 och VIOL 3 som nås via olika sökvägar. Maskinföraren måste ha koll på vilken Rapp de ska använda beroende på mot vilket VIOL de ska produktionsrapportera mot. Maskinföraren kan inte av misstag rapportera volym mot fel VIOL utan Rapp känner av om det rätt eller inte beroende på om identiteten för virket är en virkesorder eller ett avtalsobjekt. Nytt för Rapp i VIOL 3 är att varje maskin behöver ha ett SDCID som beställs hos Biometria.

Via ett webbformulär på biometria.se – Mina sidor beställer man SDCID.

Mer information hittar du här: Beställningsrutin för SDCID till Rapp  
Du måste ha beställt SDCID för Rapp innan du ansöker om ny maskinförarkoppling.

Ja och uppdragsgivaren behöver godkänna maskinförarkopplingen för att produktionsrapportering via Rapp ska kunna ske.

Det är endast produktionsunderlagets aktiva rader som kan användas i Rapp. Produktionsunderlaget är starkt knutet till avtalsobjektet.

Ja men man behöver beställa ett SDCID för detta och rapporteringen sker på ett maskinnummer.

Det är uppdragsgivaren i Maskinförarkopplingar Rapp (Produktionssystemet) som administrerar detta. Maskinförarkopplingar Rapp i VIOL 3 ersätter RappAdmin i VIOL 2.