Avgränsningar & möjlig hantering i VIOL 3

På denna sida finns information om vilka avvikelser som finns idag i VIOL 3 samt beskrivning för hur man ska jobba runt detta för att få VIOL 3 att fungera som önskat. På sidan presenteras även skillnader mellan VIOL 3 och dess föregångare som är bra att känna till.

Avvikelser är sådant som Biometria avser att hantera. Skillnader är sådant som kommer att kvarstå.

Avgränsningar

Redovisning

VIOL 2 går det att pris- och värdeberäkna leveranser med möjlighet till pristillägg och prisavdrag per total levererad kvantitet. Ett vanligt förekommande prisavdrag för branschens råvaruaffärer och råvaruprislistor är exempelvis "Liten leverans ”och "Småtraveavdrag". Det vill säga, för leveranser som understiger X antal m3f görs ett prisavdrag med X antal kronor per sortiment.

Detta typ av avdrag är vanligt förekommande för avtalsformen leveransvirke. Alla råvaruaffärer och råvaruprislistor i VIOL 2 som har denna typ av tillägg och avdrag berörs vid Go Live eftersom detta prisvillkor (tillägg och avdrag) inte går att skapa i VIOL 3.

Mätning

I VIOL 2 kan man, om det vid lossning av fartyg av misstag registrerats en leverans på fel virkesorder, korrigera/makulera och rätta till det genom Biometrias Kundservice.

I VIOL 3 kommer det inte att gå att korrigera/makulera felaktig registrering av ett fartyg. Det kommer att vara av största vikt att kontrollera att rätt lossningstillfälle används.

Idag kan tankning av fordon ske mellan in- och utvägning på industri.
Vid dessa fall ska utvägningen justeras med tankad vikt så att råvarans vikt blir korrekt.
VIOL 2:s mätplatssystem är integrerat med tanksystemet och vikten beräknas då utifrån vilken bränsletyp som tankats.

I VIOL 3 finns inte funktionen att justera en utvägning med en tankad vikt mellan in- och utvägning. Konsekvensen blir att råvarans redovisade vikt blir lägre än verklig vikt.

I VIOL 2 finns två olika rutiner för registrering av mätvärden vid torrhaltsbestämning.
En där mätaren manuellt registrerar utrustningens mätvärde samt en där mätvärdet automatiskt läses in via integration mellan mätutrustning och mätplatssystem.

Vid Go Live för VIOL 3 kommer varianten med integration inte finnas tillgänglig.

I VIOL 2 kan Biometrias fjärrmätningscentraler utföra mottagningskontroll av flis.

I VIOL 3 finns inte stöd för fjärrmätningscntralerna ska kunna utföra mottagningskontrollen vid Go Live.

Möjlig hantering
Chauffören kan själv godkänna mottagningskontrollen. Övriga moment i processen är som i VIOL 2, dvs vid utfall av prov kommer provtagingen att filmas och provanalysen genomföras av Biometrias personal.

Produktion

I VIOL 2 används ”Titt i trave” vid industri för att få statistik för uppföljning på inmätt råvara som inte är betalningsgrundande.

Uppföljning av råvara vid industrin som inte är betalningsgrundande kommer inte vara möjligt till Go Live av VIOL 3.

Möjlig hantering
Viss uppföljning kommer vara möjlig i VIOL 3 och förmedlas via Excel ark kontakta Biometrias försäljningsavdelning (din kundansvariga) för att se över lämpligt alternativ.

Vid flisning av GROT vid bilväg eller på en terminal finns det ett behov av att rapportera in den flisade kvantiteten. Det finns ingen fullgod lösning för detta i VIOL 2, utan det är något som administrerats vid sidan om.

I VIOL 3 är möjligt att rapportera in denna kvantitet om man använder sig av tjänsten Kvantitetsrapportering. Vid Go Live av VIOL 3 finns dock en begränsning i tjänsten som innebär att det är bara är möjligt att rapportera kvantiteter i måttslaget m3f.

I tjänsten kvantitetsrapportering i VIOL 3 kan man inte korrigera felrapporterade kvantitetsresultat.

Vid Go Live av VIOL 3 är det ordinarie mätning samt uppräknat stickprov som visas i uppföljningsrapporten Stockmätta volymer.

Stickprovsstock- och kontrollstocksdata kommer inte visas.

Transport

När behov uppstår av att förändra priset i transportaffären mellan parter, så kan man i VIOL 2 ange en procentsats som slår på grundpriset samt tillägg och avdrag. Detta effektiviserar administrationen vid hantering av prislistor då man inte behöver räkna om och registrera detta manuellt.

I VIOL 3 kommer funktionalitet för procentuell omräkning inte att finnas till Go live.

Möjlig hantering
Administratör kan hantera detta manuellt genom att göra en kopia av prislistan och manuellt ändra priserna i respektive komponent.

För att förenkla arbetet med korrigering av transportuppgifter har man i VIOL 2 kunnat korrigera exempelvis en transportupppgift på ett ställe dvs. en masskorrigering, som då har fått genomslag på samtliga leveranser från aktuellt avlägg.

I VIOL 3 finns inte funktionalitet för masskorrigering till Go live. Korrigering kommer att behöva ske på varje leverans. För att minska det administrativa arbetet kommer det vara viktigt att rätt uppgifter finns på plats när leveranser utförs.

I VIOL 2 finns systemstöd som möjliggör förmedling av egna identiteter för en specifik leverans med syftet att koppla dessa till egen information utanför VIOL. I VIOL 2 stöds detta via de två fälten ”Följesedel 1” och ”Följesedel 2”, där möjlighet finns att fritt ange referenser.

I VIOL 3 kommer det inte vara möjligt att fritt ange referenser utan referenserna som registreras ska vara fördefinierade och väljas från lista. De enda referenser som finns möjliga att ange till Go live av VIOl 3 är referenser relaterat till affärer mellan Norge och Sverige dvs. leveransinnehåll (fraktbrevsnummer) samt mätorder (måluppdragsnummer). Det kommer till Go Live inte vara möjligt att registrera referenser motsvarande tullnummer samt avfallsreferenserna: Movement document serial number och Movement document notification number.

Möjlig hantering
När det gäller hantering av tullnummer vid frakt mellan Sverige och Norge finns en app möjligt alternativ som alternativ.

Mottagande industri som inte är befraktare uttrycker ett behov att veta vilket transportföretag som varit på industrin vid en viss tidpunkt. I VIOL 2 finns möjligheter till uppföljning som stödjer detta behov.

Rapporten som stödjer detta behov av uppföljning kommer inte att finnas till Go Live av VIOL 3.
I VIOL 3 finns endast möjlighet för befraktare att följa upp det utförande transportföretaget via Biometria tjänst Uppföljning och Analys (Rapportportalen).

Möjlig hantering
Mottagande industri har möjlighet att prenumerera på integrationen Transportstatus UT. I integrationen finns uppgifter om utförande transportföretag.

Behov finns att ha en utskriven lista, sammanställd på månadsnivå, i PDF-format för att pricka av körda lass där tillägg och avdrag samt avstånd ingår. Listan används även för arkivering och utgör ett underlag vid bokföring. Funktionalitet som stödjer detta finns i VIOL 2.

I VIOL 3:s uppföljningssystem (Rapportportalen) finns rapporten Underlag transportaffär, som motsvarar Transportlistan i VIOL 2. Denna rapport kommer inte vara möjlig att skriva ut som PDF, sammanställd på månadsnivå, vid Go Live av VIOL 3.

Möjlig hantering
I VIOL 3 kan åkeriet begära tillgång till rapporten Underlag transportaffär i Rapportportalen och med stöd av denna utföra sin avprickning mot genomförda leveranser.

Det finns ett behov att erhålla information om importerade produkter och dess volymer via sjötransport på engelska. I VIOL 2 finns möjlighet att skriva ut ett mätbesked på engelska (ett sk. measurement receipt) som innehåller uppgifter om sjötransporten.

I VIOL 3 kommer det inte gå att skriva ut ett mätbesked på engelska. Den information som finns att tillgå om sjötransporterna går att söka ut via en befintlig rapport i VIOL 3:s rapportportal, då endast på svenska.

 

 

Skillnader

Redovisning

Det kommer inte längre att vara möjligt för en användare att infoga kolumner eller spara egna vyer i förteckningarna i VIOL 3:s affrssystem.

Detta då möjlighet att göra detta även ger tillgång till andra funktioner i systemet, som kan ge upphov till informationsläckage mellan olika företag och användare.

Mätning

Tjänsten Begärd kontroll möjliggör för aktörer att reklamera mätningen av en leverans. Biometria tillhandahåller två tjänster som syftar till att fungera som reklamation av utförd mätning, det är:
• Begärd kontroll för eventuell reklamation av utförd mätning av mätare på mätplats.
• Begärd ommätning av travar i bild för eventuell reklamation av utförd mätning då virket inte längre finns att tillgå (mätning genomförd via Fjärrmätning).

Vid båda typerna ska kontroll genomföras senast 45 dagar efter senast avslutad inmätning.

I VIOL 3 kommer ett avslutat avtalsobjekt inte att kunna korrigeras.

I VIOL 2 kan man vid lossningstillfälle av båt, lasta råvara på bil och genomföra en travmätning via bildrigg.

I VIOL 3 kommer det inte att vara möjligt att genomföra travmätning i bild vid lossning av fartyg

Möjlig hantering
Ett alternativ till detta är att byta till någon av mätmetoderna: manuell travmätning, vägning eller vägning med stickprov.

I VIOL 2 förekommer det att flera torrhaltsprov tas vid en leverans, torkas separat och sedan summeras resultaten till ett provresultat i VIOL 2.

I VIOL 3 finns ingen funktionalitet för att summera flera torrhaltsprov till ett resultat.

Möjlig hantering
Det kommer gå att summera och registrera proven manuellt.

Produktion

I VIOL 2 kan avverkningsföretag se kvantitet råvara (inmätta volymer) och arbeta med uppföljning av detta i Biometrias gränssnitt.

I VIOL 3 är avverkningsföretagen inte behöriga att se kvantitet råvara (inmätta volymer).

I VIOL 2 (PRINS och VIS) är matriser direkt tillgängliga för uppföljning.

I VIOL 3 används uppföljningssystemet, Power BI där det är en fördröjning vid inläsningen av matriser.

Användare behöver anpassa sitt arbetssätt till att Rapportportalen skapar matriser som kräver en inläsningsperiod.

I VIOL 3:s produktionssystem administreras bland annat produktionsunderlag och produktionsresultat. I VIOL 3 är förste köpare i förstaledskontraktet = uppdragsgivare. Det sätts per automatik av produktionssystemet och går inte att ändra.

I affärer vid köp från egen skog blir det inte rätt organisatoriska enhet (enheter under en viss huvudkod) som är uppdragsgivare. I dessa fall vill man kunna ange vem som ska vara uppdragsgivare.

Möjlig hantering
Det går att komma runt problemet med att fel organisatoriska enhet blir uppdragsgivare, genom att sätta upp ett ”extra kontrakt” mellan exempelvis Flödesområde X till Flödesområde X för att Flödesområde X ska bli uppdragsgivare för trakter på egen skog och inte till exempel virkesavdelningen.

De flesta uppgifterna i redan skapade produktionsresultat uppdateras inte retroaktivt. Förändringar är endast framåtriktade vilket gör det väldigt viktigt att man lägger till all information i avtalsobjektet innan produktionsrapporteringen påbörjas.