Introduktion till integrationer

  • Med integration avser Biometria användning av digitala tekniker och skogsindustristandarder som ett medel för kunders verksamhetsprocesser att kunna nyttja Biometrias tjänster.
  • Integration hanteras som ett antal Integrationsfunktioner som finns publicerade av Biometria.
  • En integrationsfunktion innehåller ett antal specifikationer som beskriver hur kunders verksamhetsprocesser ska samverka med Biometria i syfte att nyttja en eller flera tjänster som tillhandahålls av Biometria.

 

Biometrias tjänster ingår i dessa huvudområden:

  • Mätning
  • Redovisning
  • Transport och logistik
  • Produktion

  • Publicerade specifikationer på www.biometria.se.
    • Biometria erbjuder för närvarande ca 40 integrationsfunktioner
  • Stödjer åtkomst till specifika delar av den kundnytta som finns i Biometrias tjänster.
  • Innehåller beskrivningar och regler gällande teknik och användning.
  • Är grupperade i flera processområden (Use Case) som kan användas av kunder i sina verksamhetsprocesser.
    • Dessa innehåller integrationsfunktioner och gemensam information för dessa.
  • Integrationsfunktioner tar emot dokument baserat på beställningen.
    • Möjlighet finns även för prenumerationer som kan skicka ut dokument baserat på valda roller hos beställaren (endast en kopia oavsett antal roller).

  • Ger möjligheter för att använda Biometrias tjänster i högre grad digitalt.
  • Stödjer verksamhetsprocesserna hos kunders affärssystem.
  • Hanterar stora informationsmängder från och till Biometria.
  • Använder teknik och standarder framtagna av och för skogsindustrin.
    • StanForD för produktionsdokument och papiNet® för affärsdokument.
  • Möjlighet till omedelbara uppdateringar till kundsystem från Biometria vid förändringar/händelser i t.ex. uppsatta affärer, produktionsrapporter, värdeberäkningar och så vidare.

  • Att din organisation är kund hos Biometria.
  • Att du som kund har ett affärssystem som kan skicka och ta emot data.

Börja med att kartlägga:

  1. Vilken tjänst är du som kund intresserad av?
  2. Kan den tjänsten användas via integrationsfunktion?

När du har kartlagt detta behöver du: 

  1. Bli kund hos Biometria, om du inte redan är det.
  2. Läs igenom dokumentation för integrationsfunktioner för att analysera vilka som är relevanta i era
    verksamhetsprocesser. Dokumentationen beskriver också hur integrationsfunktionerna tekniskt används.
  3. Gör en analys om ert system har en teknisk lösning som direkt är kompatibel eller behöver anpassas för de integrationsfunktioner ni vill nyttja.
  4. Skriv och avtala integrationskontrakt med Biometria, det finns här. Kontakta Biometrias support.
  5. Nu kan du börja använda tjänsten.

Här finns all information om integrationer

  • Det finns generella dokument som gäller oavsett integrationsfunktion
    • Technical Communication Guidelines och dess appendix är särskilt viktiga.
  • Att läsa igenom läsanvisningar för Use Case underlättar förståelsen.

För att kunna integrera med Biometria behövs ett pGPI för att identifiera sig som aktör.

  • I det aktörsregister som finns i VIOL 3 ansvarar och registrerar du som kund själv för att det finns ett pGPI angivet på företagets juridiska respektive organisatoriska enheter.

  • Om du som kund väljer att inte ange pGPI på alla era organisatoriska enheter i er
    ekonomiska dimension (organisationshierarki) så utfärdar inte VIOL 3 papiNet-dokument
    till aktör som saknar pGPI.

  • pGPI utgörs av ett prefix, ett PEN och ett ELN. Läs mer om pGPI och hur ni skapar ett i Technical Communication Guidelines - Appendix 1, på den här sidan.
    • Hos IANA ansöker man om Private Enterprise Number (PEN). Länk till IANA.
    • Eventuella Enterprise Location Number (ELN) bestäms av organisationen själv utan IANA:s
      inblandning. Det är ett tillägg på PEN för att identifiera organisatoriska enheter.
  • I integrationskontraktet anges pGPI för den part som tillhandahåller transmissionssystemet. Kan vara annan pGPI än det man angivit i aktörsregistret om man har en IT-leverantör.

*Se illustrerande bild av pGPI längst ner på denna sida. 

Beställning av integrationsfunktioner görs genom att fylla i beställning av integrationskontrakt och skicka till Biometrias support:

  • I dokumentet fyller ni i de integrationsfunktioner som önskas, information om beställare, tekniska kontaktpersoner och val av kommunikationsalternativ.
  • Det finns också en guide för hur man fyller i integrationskontraktet.
  • Biometria kommer att skicka information till de som angetts som tekniska kontaktpersoner för att ansöka om det certifikat som behövs för den tekniska kommunikationen.
  • Den tekniska kontaktpersonens e-postadress ska vara personlig.


Vid frågor kontakta Biometrias support:
support.viol3@biometria.se
010 - 228 59 00

Förklarande bild av pGPI