Introduktion till integrationer
- Med integration avser Biometria användning av digitala tekniker och skogsindustristandarder som ett medel för kunders verksamhetsprocesser att kunna nyttja Biometrias tjänster.
- Integration hanteras som ett antal Integrationsfunktioner som finns publicerade av Biometria.
- En integrationsfunktion innehåller ett antal specifikationer som beskriver hur kunders verksamhetsprocesser ska samverka med Biometria i syfte att nyttja en eller flera tjänster som tillhandahålls av Biometria.
Biometrias tjänster ingår i dessa huvudområden:
- Mätning
- Redovisning
- Transport och logistik
- Produktion
- Publicerade specifikationer på www.biometria.se.
- Biometria erbjuder för närvarande ca 40 integrationsfunktioner
- Stödjer åtkomst till specifika delar av den kundnytta som finns i Biometrias tjänster.
- Innehåller beskrivningar och regler gällande teknik och användning.
- Är grupperade i flera processområden (Use Case) som kan användas av kunder i sina verksamhetsprocesser.
- Dessa innehåller integrationsfunktioner och gemensam information för dessa.
- Integrationsfunktioner tar emot dokument baserat på beställningen.
- Möjlighet finns även för prenumerationer som kan skicka ut dokument baserat på valda roller hos beställaren (endast en kopia oavsett antal roller).
- Ger möjligheter för att använda Biometrias tjänster i högre grad digitalt.
- Stödjer verksamhetsprocesserna hos kunders affärssystem.
- Hanterar stora informationsmängder från och till Biometria.
- Använder teknik och standarder framtagna av och för skogsindustrin.
- StanForD för produktionsdokument och papiNet® för affärsdokument.
- Möjlighet till omedelbara uppdateringar till kundsystem från Biometria vid förändringar/händelser i t.ex. uppsatta affärer, produktionsrapporter, värdeberäkningar och så vidare.
- Att din organisation är kund hos Biometria.
- Att du som kund har ett affärssystem som kan skicka och ta emot data.
Börja med att kartlägga:
- Vilken tjänst är du som kund intresserad av?
- Kan den tjänsten användas via integrationsfunktion?
När du har kartlagt detta behöver du:
- Bli kund hos Biometria, om du inte redan är det.
- Läs igenom dokumentation för integrationsfunktioner för att analysera vilka som är relevanta i era
verksamhetsprocesser. Dokumentationen beskriver också hur integrationsfunktionerna tekniskt används. - Gör en analys om ert system har en teknisk lösning som direkt är kompatibel eller behöver anpassas för de integrationsfunktioner ni vill nyttja.
- Skriv och avtala integrationskontrakt med Biometria, det finns här. Kontakta Biometrias support.
- Nu kan du börja använda tjänsten.
Här finns all information om integrationer
- Det finns generella dokument som gäller oavsett integrationsfunktion
- Technical Communication Guidelines och dess appendix är särskilt viktiga.
- Att läsa igenom läsanvisningar för Use Case underlättar förståelsen.
För att kunna integrera med Biometria behövs ett pGPI för att identifiera sig som aktör.
- I det aktörsregister som finns i VIOL 3 ansvarar och registrerar du som kund själv för att det finns ett pGPI angivet på företagets juridiska respektive organisatoriska enheter.
- Om du som kund väljer att inte ange pGPI på alla era organisatoriska enheter i er
ekonomiska dimension (organisationshierarki) så utfärdar inte VIOL 3 papiNet-dokument
till aktör som saknar pGPI. - pGPI utgörs av ett prefix, ett PEN och ett ELN. Läs mer om pGPI och hur ni skapar ett i Technical Communication Guidelines - Appendix 1, på den här sidan.
- Hos IANA ansöker man om Private Enterprise Number (PEN). Länk till IANA.
- Eventuella Enterprise Location Number (ELN) bestäms av organisationen själv utan IANA:s
inblandning. Det är ett tillägg på PEN för att identifiera organisatoriska enheter.
- I integrationskontraktet anges pGPI för den part som tillhandahåller transmissionssystemet. Kan vara annan pGPI än det man angivit i aktörsregistret om man har en IT-leverantör.
*Se illustrerande bild av pGPI längst ner på denna sida.
Beställning av integrationsfunktioner görs genom att fylla i beställning av integrationskontrakt och skicka till Biometrias support:
- I dokumentet fyller ni i de integrationsfunktioner som önskas, information om beställare, tekniska kontaktpersoner och val av kommunikationsalternativ.
- Det finns också en guide för hur man fyller i integrationskontraktet.
- Biometria kommer att skicka information till de som angetts som tekniska kontaktpersoner för att ansöka om det certifikat som behövs för den tekniska kommunikationen.
- Den tekniska kontaktpersonens e-postadress ska vara personlig.
Vid frågor kontakta Biometrias support:
support.viol3@biometria.se
010 - 228 59 00