För dig som Chaufför
Vilka förändringar innebär VIOL 3 för dig som chaufför?
- Nyhet: Chaufförsklienten – chaufförernas nya verktyg för avlämning av råvara
- Surfplatta/dator behövs i lastbilarna
- Transportörsnummer försvinner och ersätts av huvudkod och ekipage
- Vågkort tas bort och ersätts av Chaufförsklienten
- Det måste finnas transportkontrakt mellan aktörerna i respektive affärsled om affären ska prisräknas
Rekommendationer för chaufförers enhet
- Enhet: surfplatta, liggande läge (landskap), alternativt desktop.
- Operativsystem: Android (surfplatta) eller Windows (desktop).
- Webbläsare: Chrome (senaste 2 versionerna).
- Upplösning: 1900x1200
- Uppkoppling: 4G
- Länk till TeamViewer Quicksupport
Alternativt
- Enhet: Desktop/PC
- Webbläsare: Chrome
- Upplösning: 1920x1080
- Uppkoppling: Fiber/adsl/net1/4G
Läs mer om Konton och Enheter i dokumentet "Information om Konton och Enheter", som du hittar på denna sida.
Vad är chaufförsklienten?
- Chaufförsklienten är en molnbaserad klient, utformad för chaufförer och är en del av Mätplatssystemet i VIOL 3.
- Inloggning till chaufförsklienten är personlig för dig som chaufför och ska finnas per chaufför och inte per bil.
En personlig mejladress krävs, inloggning till chaufförsklienten beställs av behörighetsansvarig på respektive åkeri. - Vissa moment är obligatoriska att genomföra i chaufförsklienten när VIOL 3 startats upp, medan andra går bra att genomföra i egna transportledningssystem.
14/4 får chaufförer tillgång till chaufförsklienten i VIOL 3
- Biometria har beslutat att chaufförer ska få tillgång till chaufförsklienten i Mätplatsstödet den 14/4, alltså cirka 2 veckor innan Go Live.
- Detta beslut är taget utifrån den lärdom som dragits i milstolpen skarp drift isolerade affärer, att chaufförerna behöver tid innan Go Live för att testa att logga in med tvåfaktorsautentisiering i chaufförsklienten.
- Därför är det viktigt att branschföretagen hjälper sina chaufförer med att testa inloggning innan Go Live.
Syftet med detta är alltså att minska tröskeln för chaufförerna och i förlängningen underlätta branschens övergång till VIOL 3 som helhet.
Utbildning i chaufförsklienten
- Start sista veckan i februari 2025 (v.9). Samtliga veckor i mars. En öppen session i veckan.
- Datum: 26/2, 5/3, 12/3, 19/3 & 26/3
- Anslut via webben: Öppna möten om VIOL 3 - Biometria
- Flera digitala utbildningar planerade direkt mot chaufförer för att fånga de som jobbar skift.
- Kontakt: Erika Villumsen.
- En e-utbildning i Chaufförsklienten finns tillgänglig här.
- E-utbildningen är webbaserad och ger dig de kunskaper du behöver för att kunna använda Chaufförsklienten på ett korrekt sätt. Den är utformad för att förklara HUR du gör i systemet.
- Vi rekommenderar att du genomför e-utbildningen på en surfplatta eller en dator. Den är inte anpassad för mobiltelefon.
- Utbildningen är gratis och du kan gå den hur många gånger du vill och behöver.
- Du behöver ingen inloggning för att komma åt e-utbildningen.
Det kommer också finnas kompletterande dokumentation som kompletterar e-utbildningen.
Migrering ekipage chaufförsklienten
För att du som chaufför ska kunna använda VIOL 3 behöver du administrera ditt ekipage dels i chaufförsklienten, dels i ekipageregistret i affärssystemet. Här följer information kring ekipageregistret i chaufförsklienten.
- Biometria kommer att migrera uppgifter om registreringsnummer, bankbredd, inställning för kran, kranvikt och fordonstyp från ekipageregistret DORIS VIOL 2 till ekipageregistret i chaufförsklienten VIOL 3. Det kommer att ske för ekipage som använts de senaste 3 månaderna och kommer att vara färdigställd till 14/4-2025. Samtliga skäppor migreras. Taravikter migreras ej.
- Som chaufför behöver du registrera din/dina ekipagekombinationer i chaufförsklienten innan första leveransavisering samt komplettera med maxvikt. Denna registrering kan påbörjas av chaufförer 14/4-2025.
- Medeltara kommer default att vara ja efter migrering, aktiveras endast om det finns affärsvillkor för medeltara på mottagningsplatsen.
- Om nya ekipage läggs in i DORIS efter att migrering genomförts, behöver du lägga upp det nya ekipaget i chaufförsklienten för VIOL 3 manuellt. Ta kontakt med mätare/FMC för att få hjälp att lägga in uppgift om bankbredd.
- Du som chaufför ansvarar för att säkerställa att informationen om ditt ekipage är korrekt i chaufförsklienten.
- Inom kort publiceras en handbok för chaufförsklienten under "Handböcker och Instruktioner" på Biometria.se
- Kontakta support.viol3@biometria.se vid ev. frågor.
Support VIOL 3: Fjärrhjälp via TeamViewer
TeamViewer är ett verktyg som används för att stötta er som kunder när problem uppstår. Det möjliggör att tillfälligt ge Biometrias kundservice åtkomst att fjärrstyra din dator eller surfplatta, så att de snabbare kan ge support kring det problem som uppstått.
Detta verktyg kommer vara särskilt viktigt för att stötta chaufförer när problem uppstår i användandet av VIOL 3. Biometria rekommenderar därför att TeamViewer installeras på chaufförernas enheter innan Go Live.
För att Biometrias kundservice ska kunna hjälpa dig på detta sätt behöver du säkerställa nedladdning av TeamViewer innan du kontaktar oss.
Du laddar ner TeamViewer genom den här länken till din enhet. TeamViewer måste vara installerad på samma enhet som du vill att Biometrias support ska fjärrhjälpa dig genom.
Gör så här för att få fjärrhjälp via TeamViewer av Biometria:
- Ladda ner TeamViewer via länken ovan.
- Ring vår support på 010-228 59 00
- Ange koden för att ge åtkomst till Biometria
- Biometria använder TeamViewer för att fjärrstyra din enhet tillfälligt för att ge dig support.
När sessionen avslutas kan Biometria inte längre se din skärm.