För dig som Chaufför
Vilka förändringar innebär VIOL 3 för dig som chaufför?
- Nyhet: Chaufförsklienten – chaufförernas nya verktyg för avlämning av råvara, en molnbaserad klient som är en del av Mätplatssystemet i VIOL 3
- Surfplatta/dator behövs i lastbilarna
- Transportörsnummer försvinner och ersätts av huvudkod och ekipage
- Vågkort tas bort och ersätts av Chaufförsklienten
- Det måste finnas transportkontrakt mellan aktörerna i respektive affärsled om affären ska prisräknas
Viktig om Chaufförsklienten
- Inloggning till chaufförsklienten är personlig och ska finnas per chaufför och inte per lastbil.
- En personlig mejladress krävs, inloggning till Chaufförsklienten beställs av behörighetsansvarig på respektive åkeri.
- En surfplatta eller dator behövs i lastbilarna.
- Vissa moment är obligatoriska att genomföra i Chaufförsklienten, medan andra går bra att genomföra i egna transportledningssystem.
- Du behöver gå en utbildning i Chaufförsklienten, den är gratis och går att genomföra så många gånger du behöver.
Utbildning i chaufförsklienten
- E-utbildningen är webbaserad och ger dig de kunskaper du behöver för att kunna använda Chaufförsklienten på ett korrekt sätt. Den är utformad för att förklara HUR du gör i systemet.
- Vi rekommenderar att du genomför e-utbildningen på en surfplatta eller en dator. Den är inte anpassad för mobiltelefon.
- Utbildningen är gratis och du kan gå den hur många gånger du vill och behöver.
- Du behöver ingen inloggning för att komma åt e-utbildningen.
Det kommer också finnas kompletterande dokumentation som kompletterar e-utbildningen.
Tillgång till Chaufförsklienten 3 april
För att vara förberedd inför Go Live får chaufförer tillgång till Chaufförsklienten den 3/4.
Det du behöver göra när du får tillgång till Chaufförsklienten är att:
- Verifiera ditt konto med tvåfaktorsautentisiering
- Logga in
- Lägga till ekipage
Branschföretag behöver hjälpa sina chaufförer att logga in innan Go Live.
Behörigheter och beställningar
BEHÖRIGHETSANSVARIG
Ni måste ha en behörighetsansvarig för att göra era beställningar.
Om ni inte det i VIOL 3 skickar ni ett mejl till support.viol3@biometria.se med rubriken:
"behörighetsansvarig – ert företagsnamn."
I mejlet behöver vi uppgifter om:
- Huvudkod
- Namn på behörighetsansvarig
- Telefonnummer till beställare
När du fått en bekräftelse att du är upplagd som behörighetsansvarig kan du börja beställa behörigheter till dig och dina kollegor via formuläret på Mina sidor.
FÖR ATT GÖRA EN BESTÄLLNING
- Gå in på Mina Sidor
- Välj "VIOL 3 Produktionsmiljö" i den vänstra menyn
- Klicka på "Mina ärenden"
- Klicka på "Nytt ärende"
- Välj Ärendetyp "Behörighet" samt välj om du ska beställa en ny användare eller om du ska beställa en behörighet till dig själv eller någon annan.
Rekommendationer för chaufförers surfplatta/dator
- Enhet: surfplatta, liggande läge (landskap), alternativt desktop.
- Operativsystem: Android (surfplatta) eller Windows (desktop).
- Webbläsare: Chrome (senaste 2 versionerna).
- Upplösning: 1900x1200
- Uppkoppling: 4G
Alternativt
- Enhet: Desktop/PC
- Webbläsare: Chrome
- Upplösning: 1920x1080
- Uppkoppling: Fiber/adsl/net1/4G
Ladda gärna ner TeamViewer redan nu till surfplatta/dator för snabbare support efter Go Live.
Länk till TeamViewer Quicksupport
Läs mer om Konton och Enheter i dokumentet "Information om Konton och Enheter", som du hittar på denna sida.
Demofilmer i Chaufförsklienten
Demofilm inloggning i Chaufförsklienten
Demofilm lägga till ekipage i Chaufförsklienten
Demofilm Samlast i Chaufförsklienten
Demofilm Travmätning krav kvalitetsklassning
Övrig information som kan vara bra att veta
Migrering ekipage chaufförsklienten
För att du som chaufför ska kunna använda VIOL 3 behöver du administrera ditt ekipage dels i chaufförsklienten, dels i ekipageregistret i affärssystemet. Här följer information kring ekipageregistret i chaufförsklienten.
- Biometria kommer att migrera uppgifter om registreringsnummer, bankbredd, inställning för kran, kranvikt och fordonstyp från ekipageregistret DORIS VIOL 2 till ekipageregistret i chaufförsklienten VIOL 3. Det kommer att ske för ekipage som använts de senaste 3 månaderna och kommer att vara färdigställd till 3/4-2025. Samtliga skäppor migreras. Taravikter migreras ej.
- Som chaufför behöver du registrera din/dina ekipagekombinationer i chaufförsklienten innan första leveransavisering samt komplettera med maxvikt. Denna registrering kan påbörjas av chaufförer 3/4-2025.
- Medeltara kommer default att vara ja efter migrering, aktiveras endast om det finns affärsvillkor för medeltara på mottagningsplatsen.
- Om ett ekipage kröns i DORIS efter att migrering genomförts, kommer Biometria registrera uppgifter om bankbredder eller skäppamått för aktuellt registreringsnummer eller Skäppa-ID i VIOL 3.
- Du som chaufför ansvarar för att säkerställa att informationen om ditt ekipage är korrekt i chaufförsklienten.
- Inom kort publiceras en handbok för chaufförsklienten under "Handböcker och Instruktioner" på Biometria.se
- Kontakta support.viol3@biometria.se vid ev. frågor.
Support VIOL 3: Fjärrhjälp via TeamViewer
TeamViewer är ett verktyg som används för att stötta er som kunder när problem uppstår. Det möjliggör att tillfälligt ge Biometrias kundservice åtkomst att fjärrstyra din dator eller surfplatta, så att de snabbare kan ge support kring det problem som uppstått.
Detta verktyg kommer vara särskilt viktigt för att stötta chaufförer när problem uppstår i användandet av VIOL 3. Biometria rekommenderar därför att TeamViewer installeras på chaufförernas enheter innan Go Live.
För att Biometrias kundservice ska kunna hjälpa dig på detta sätt behöver du säkerställa nedladdning av TeamViewer innan du kontaktar oss.
Du laddar ner TeamViewer genom den här länken till din enhet. TeamViewer måste vara installerad på samma enhet som du vill att Biometrias support ska fjärrhjälpa dig genom.
Gör så här för att få fjärrhjälp via TeamViewer av Biometria:
- Ladda ner TeamViewer via länken ovan.
- Ring vår support på 010-228 59 00
- Ange koden för att ge åtkomst till Biometria
- Biometria använder TeamViewer för att fjärrstyra din enhet tillfälligt för att ge dig support.
När sessionen avslutas kan Biometria inte längre se din skärm.
Inspelningar från Öppna Möten - Transport
Chaufförsklienten 26/2, 2025
Allmän info/Grundförutsättningar (utbildning, navigering mm.) samt demo i chaufförsklienten, rundvirke och flis
Chaufförsklienten 18/12, 2024