Under huven på VIOL 3

Vad är VIOL 3? Svaret är ett nytt affärssystem med stora möjligheter såklart. Men vad är det egentligen? Och vad består det av? Det är några frågor som Mätbart har ställt till Biometrias experter på området: Henrik Ålund och Martin Grubb. Följ med på en titt under huven på det som kommer att vara grunden för hela skogsbranschen.

Henrik Ålund är Biometrias chefsarkitekt vilket innebär att han ansvarar för hur företagets IT-stöd byggs. Man kan enkelt säga att han och kollegan Martin Grubb, som är produktområdeschef för infrastruktur och intern IT, tillhör dem som arbetar med hela VIOL 3 som lösningsplattform.

– Jag har varit med sedan 2014 när det drog i gång på allvar. En av grundorsakerna till en stor systemförnyelse av VIOL 2 var att det byggde på föråldrad teknik som inte var möjlig att bygga vidare på. Dessutom fanns det en kompetensbrist kopplat till de lösningar som det utgjordes av, säger Martin Grubb och får medhåll av Henrik Ålund som ändå vill tillägga:

– Vi kan väl säga att vissa delar nått vägs ände men att det finns fortfarande många goda saker med VIOL 2.

Snabb förändringstakt kräver ny teknik

Henrik funderar lite och tar sedan sats för en djupare förklaring:

– Efter alla år med VIOL 2 ville man göra strukturella förändringar i själva systemet, det vill säga hur man hanterar olika informationsobjekt som exempelvis kontrakt. Det krävde en stor ombyggnation. Det finns även vissa brister gällande informationssäkerhet som säkert hade gått att täta igen. Men det är ju ingen idé om programmeringsspråken som används är föråldrade och som ger stora utmaningar när det gäller kompetensförsörjning över tid, säger han.

IT är en ung och föränderlig bransch där det hela tiden tillkommer nya innovationer. Skillnaden mellan hur system byggdes för trettio år sedan och i dag är enorma. Martin förklarar att förändringstakten och kraven från verksamheten gör att det nu krävs en plattform som tål ständig uppdatering och förnyelse. Där man på ett enkelt sätt kan utnyttja nya tekniska möjligheter.

– I takt med ökad digitalisering så blir IT-stödet mer och mer verksamhetskritiskt. Den typ av förskjutning ställer höga krav på ständig modernisering, säger han.

Med blicken mot Microsoft

Kort sagt är detta den enkla, tekniska bakgrunden till att VIOL 2 behöver fasas ut. Och nu är det dags att titta under huven på VIOL 3.

– Till en början skulle vi bygga hela VIOL 3 i affärssystemet AX, den första generationens Dynamics, och det skulle köras i våra egna datahallar. Det fanns redan molntjänster 2014 men det var något nytt och tjänsterna var fortfarande ganska enkla. Efterhand har de vuxit till fullständiga verktygslådor vilket gjorde att vi följde med Dynamics till molnet när Microsoft presenterat sin strategi för affärssystemet, säger Henrik.

Under resan blev det dock allt tydligare att de lösningar som Biometria behövde inte fungerade att bygga i AX. Blickarna vändes då i stället mot Microsofts molnplattform Azure.

– VIOL 3 bygger på olika plattformar med affärssystemet i mitten där kontrakten och affären hanteras. Sedan har vi konstruerat ett antal egenutvecklade system runtomkring som är byggda på molnteknik, säger Henrik och fortsätter:

– Bland annat har vi system för att stötta mätare och hantera mätningsflöden. Det samlar egenskaper från råvaran och skickar tillbaka informationen till affärssystemet som sedan gör volym- och prisberäkningar. Ett annat exempel är system som jobbar mot skotare och skördare. Det tar emot information om vad som produceras och var det avverkas.

En ambitiös installation
Martin beskriver Biometrias lösning som en ganska ambitiös och komplex installation som gör det möjligt att använda allting som Azure erbjuder.

– Förutom att bygga funktionalitet för användare så är det avgörande att vi får rätt kvalitet när det gäller robusthet, säkerhet och prestanda vid Go Live. Just säkerhet är ett område som har utmanat IT-branschen utifrån de cyberhot och risker som finns i dag, säger han och tillägger:

– Nu måste vi säkerställa att alla funktioner funkar som det är tänkt, det vill säga att de gör det som de ska på ett säkert sätt och med kvalitet över tid. Det innebär trimning av system, arbetssätt och kompetens. Vi har under lång tid jobbat med utvecklingen av ett system som nu ska tas i drift. Det är viktigt att vi säkrar kvalitén och att kundernas verksamheter inte påverkas negativt. VIOL 3 kommer tillgängliggöras för alla kunder under 2025 och själva övergången kommer att ske under sex månader.

– Därefter kommer VIOL 2 endast finnas till för att tillhandahålla historiska data. Det kommer att bli en resa för många och det kommer att ske stötvis, säger Henrik.

Finns en stark drivkraft VIOL 3 är en stor plattform som kommer att upplevas som något helt nytt för användarna. Förutom nya användargränssnitt innebär det dessutom förändring av både verksamhet och integrationer. Det kommer att påverka många och det innebär en utmaning i sig.

– När man gör stora förändringar går det sällan friktionsfritt, men vi gör allt vi kan för att vara rustade för detta. Det känns i branschen att vi går mot ett gemensamt mål och det finns en stark drivkraft att faktiskt bli klar. Det är nödvändigt så att den tjänsteutveckling som har fått stå tillbaka under många år kan ta fart igen, säger Henrik. Båda han och Martin är överens om att det är en stor grej att gå från egna datahallar till en molntjänst. Men de är lika övertygade om att detta är den rätta vägen att gå. – Det ger oss förändringsbarhet i och med att vi snabbt kan anamma ny teknik. Vi får en lösning som är hållbar över tid och vi slipper dessutom lägga tid på att hantera egen hårdvara. Nu finns redan allt och det fungerar tillsammans. Det innebär att vi minskar tiden som krävs för att införa nya tekniska förmågor, säger Martin.