Problem med Arkiv

Just nu har vi problem med Arkiv - Vi jobbar på att åtgärda felet Läs mer

Starttid 2025-02-04 kl. 14:30 Sluttid 2025-02-05 kl. 08:15

Fullmaktsfunktionalitet Transport VIOL 3

Fullmaktsfunktionalitet i VIOL 3 har byggts för att transportföretag ska kunna ta hjälp för administration av informationsobjekt i VIOL 3.

Det har inkommit en eskalering gällande att fullmaktsfunktionaliteten för transportaffärer kan riskera otillåtet informationsläckage mellan företagen. VIOL 3-programmets styrgrupp har därför beslutat att fullmaktsfunktionalitet inte får användas för transportaffärer i VIOL 3.

Det finns ett antal identifierade påföljder av beslutet:

  • Utan en lösning för fullmakt i transportaffären kan mindre transportföretag, men även befraktare i affärskedjan, själva komma att behöva administrera delar man idag tar hjälp av extern part med via fullmakt. Alternativet är att lösa det med separata användare för de företag som agerar med fullmakt idag. Exempelvis skulle de parter som idag agerar tjänsteleverantörer för denna administration kunna agera bemanningskonsulter, där konfidentialitet får hanteras i NDA mellan transportföretag och bemanningskonsult.
  • Det finns rollpaket som innehåller behörighet för både transport- och råvaruaffären. För att fullmaktfunktionalitet ska isoleras till att bara gälla råvaruaffären så kan inte dessa rollpaket användas för fullmakt. Konsekvens av det kan bli att en person måste ha flera användare för att komma åt all funktionalitet
  • Redan skapade fullmakter för transportaffären kommer att tas bort samt ombeställningar måste ske. Rollpaket kan behöva justeras i beställningarna. Biometria återkommer med mer detaljer kring detta.
  • Dokumentation och utbildningsmaterial kommer att ses över omgående och uppdateras vid behov. 

Biometria återkommer med mer information om hur berörda kunder ska hantera detta.  

 

Vi vill poängtera att fullmakt mellan två parter är en affärsuppgörelse som ligger utanför Biometrias ansvar som IT-leverantör.

Biometria är öppna för att efter Go Live ha en fortsatt dialog kring en lösning som täcker behovet av en fullmaktslösning för transport och som fungerar i praktiken.

29 Jan 29 Nyheter VIOL 3