Krönt vägval tar ut svängarna

Krönt vägval har varit en populär tjänst ända sedan den introducerades 2009. Den har kontinuerligt förfinats men nu är flera nya funktioner på gång. Lars-Erik Jönsson, tjänsteansvarig för transporter och Ulrika Sten, chef för kommunikation och hållbarhet på Biometria, berättar här vilka nyheter som skogsbranschen kan vänta sig.

Transporter av virket från skogen till industrin har länge utgjort en stor del av skogsbrukets totala råvarukostnad. Valet av bästa möjliga transportväg har därför blivit en alltmer viktig fråga för hela branschen då just transporter årligen utgör en kostnadspost på miljardtals kronor. Detta behov ledde till att Krönt vägval togs fram, en metod för att identifiera den bästa körvägen från avlägget i skogen till industrins inmätningsplats. Det har blivit ett kraftfullt verktyg för att effektivisera skogsbrukets transporter.

Standardmodell för branschen

- Tidigare fanns det flera olika system för att fastställa avståndet för en transport och det mättes därför på flera olika sätt. Ur det föddes Krönt vägval som togs fram tillsammans med SkogForsk som en standardmodell för hela branschen, berättar Lars-Erik Jönsson.

En fördel med en standardmodell är att det inte uppstår några diskussioner mellan säljare och köpare. Man får ett system som båda parterna ställer upp på, vilket skapar en trygghet för alla.

Unikt för tunga transporter

- Det finns många ruttningsverktyg, och det är ju lätt att ta fram kortaste och snabbaste väg. Men det finns inget annat system som beaktar helheten och tar hänsyn till tid, bränsle, trafiksäkerhet och miljö. Krönt vägval hanterar 25 till 30 miljoner avståndsfrågor per år relaterat till skogsnäringens transporter, säger Lars-Erik Jönsson.

Ulrika Sten, som är chef för kommunikation och hållbarhet på Biometria fyller i:
- Krönt vägval beräknar den ekonomiskt och miljömässigt optimala transportvägen beaktat trafiksäkerheten utifrån ett antal kriterier. Bästa vägval är inte alltid den kortaste vägen, inte heller nödvändigtvis den snabbaste. För att få till den mest effektiva transporten krävs att man tar hänsyn till många olika faktorer såsom exempelvis vägens kurvighet och backighet, dess framkomlighet samt trafiksäkerhet och olika miljöaspekter.

Beräkna en rutts energivärde

En funktionalitet som nyligen lanserats är möjligheten att kunna beräkna energivärdet på en rutt. Och dessutom att kunna se hur det värdet är proportionellt till koldioxidutsläpp. Det innebär att man med stöd av energivärdet på rutten kan räkna ut CO2-belastningen på en sträcka.

- En stor fördel med detta är att företagen får ett underlag för sin hållbarhetsredovisning. Det är en funktion som har varit mycket efterfrågad eftersom nya redovisningsregler inom EU kräver detta. Transporter orsakar de största koldioxidutsläppen inom skogsnäringen och med hjälp av detta går det även att exempelvis analysera de miljömässiga konsekvenserna av förändrade logistikupplägg, säger Lars-Erik Jönsson.

En annan funktion som utvecklats och håller på att utvärderas i branschen är en ny prismodell för ersättning av transporter. Den nya modellen beaktar ruttens svårigheter. I dag beräknas ersättningen i stort sett enbart på avstånd och vikt. Den nya modellen beaktar ruttens höjdvariation, kurvighet, om underlaget är av asfalt eller grus etc. Faktorer som alla påverkar bränsleåtgången på en rutt.

- Vi har tagit fram den nya modellen för prissättning i samarbete med SkogForsk och branschen och målsättningen är att den ska lanseras när VIOL 3 är i gång. Det har varit ett starkt önskemål från kunder att ta fram en ny prismodell som speglar den faktiska energiåtgången för rutten, säger Lars-Erik Jönsson.

”Hitta” nya vägar

När den här artikeln skrivs pågår dessutom en förstudie med syfte att branschen ska kunna transportera virke på vägar som det i dag inte körs på.

Många vägar stängs i dag för främmande trafik, och många gånger av skälet att det saknas effektiva sätt att fånga de volymer som transporterats på en viss vägsträckning, vilket leder till långa omvägar och att mellan 70 och 100 miljoner kronor körs bort i rena pengar varje år. Till det kommer även de stora mängder koldioxidutsläpp som skulle kunna undvikas.

- Vi undersöker just nu möjligheterna att ta fram en tjänst som med stöd av Krönt Vägval, upplyser vägföreningen om hur många kubikmeter som har gått på en specifik sträcka. På så sätt kan man hantera vägavgifter som kan användas till att hålla vägarna i bra skick, säger Lars-Erik Jönsson.

Lösningar för hela branschen

- För Biometria är hållbarhet ett strategiskt fokusområde. Vi jobbar därför mycket med teknikutveckling för att skapa effektivare och mer hållbara lösningar för våra kunder. Våra tjänster bidrar dessutom till hela branschens hållbarhetsarbete, säger Ulrika Sten.

Sist men inte minst måste Krönt vägvalsnämnden nämnas. Det är en branschsammansatt nämnd där avvikelser samt aktuella frågor och önskemål hanteras en gång i månaden.

- Det är en viktig motor i systemet som sysslar med levande utvärdering och inspel för utveckling. Den som har några idéer kring våra ämnen kan höra av sig till mig, säger Lars-Erik Jönsson.


KRÖNT VÄGVAL

Krönt vägval är en tjänst som på ett standardiserat sätt tar fram det effektivaste vägvalet från exempelvis en startpunkt i skogen till en industri.

Krönt Vägvals vägnät omfattar samtliga statliga, kommunala och enskilda vägar, tillsammans mer än 560 000 km. Av dessa är mer än 200 000 km skogsbilvägar. Avståndet utgör grunden för transportprisräkningen i Biometrias VIOL-system.

Krönt vägval använder skoglig nationell vägdatabas (SNVDB) som är en kopia av Trafikverkets nationella vägdatabas (NVDB), kompletterad med Biometrias egna vägegenskaper, som till exempel rekommenderad led. SNVDB uppdateras med vägdata från NVDB varje dygn.

Genom Krönt vägval möjliggörs en smidig och effektiv transport från skogen till industrierna, med korrekt avståndsberäkning längs vägen. Detta är en viktig del av den logistiska kedjan som säkerställer att skogens resurser utnyttjas hållbart och effektivt.

     

16 Jul 16 Nyheter