Krönt Vägval 6.0 - ny version som ruttar i ett expanderat nätverk
Den 8/6 infördes i Krönt Vägval ett expanderat nätverk. I korthet innebär ett expanderat nätverk att bågar och noder adderas till nätet, se bild nedan, vilket ger ruttningsmässiga fördelar.
Ett expanderat nät ger följande fördelar:
- Ger förutsättningar att hitta vändmöjligheter vid ruttning.
- Felaktiga vändningar vid uppehåll i mitträcken undviks. Krönt Vägval söker med expanderat nät upp exempelvis trafikplatser för vändning.
- Ger förutsättningar för mer korrekta tid– och bränslemodeller.
- Ett expanderat nät är en förutsättning för implementering av den nya prissättningsmodellen för transporter, Ersättning efter transportarbete*
- Ger förutsättningar för mer korrekta beräkningar på ruttnivå av energiåtgång och koldioxidutsläpp.
Förutom ruttningsmässiga fördelar, öppnar det expanderade nätet upp möjligheter för framtida utveckling.
- De tekniska förutsättningarna är nu på plats som ger möjlighet att implementera den nya ersättningsmodellen för prissättning av transporter i VIOL 3. Dessutom öppnas möjligheter att skapa tjänster för beräkning av energiåtgång och koldioxidutsläpp som kan utgöra bra underlag för företagens miljörapportering, säger Lars-Erik Jönsson, Tf Tjänsteansvarig på Transport.
Införandet har föregåtts av omfattande tester utförda av Skogforsk, Biometria och företagen i branschen.
* Ny modell för prissättning av skogstransporter har tagits fram av Skogforsk och branschen. Den nya modellen speglar den faktiska kostnaden för en rutt beaktat bl.a energiåtgång vid inbromsning och acceleration i korsningar, höjdarbete, vägkvalitet etc. Den nya modellen är under utvärdering av branschen.
Lars-Erik Jönsson, Tf Tjänsteansvarig Transport