Begränsad support under sommaren

Biometrias support har begränsad bemanning under sommarperioden, vilket kan innebära längre handläggningstid än vanligt för ärenden som kommer in. Läs mer

Starttid 2024-07-15 kl. 08:00 Sluttid 2024-08-09 kl. 17:00

Biometria vinnare av Bästa tekniska lösning i Good Tech Hack

Under helgen som gick deltog Biometria, både som medarrangör och med ett lag, i Good Tech Hack. Good Tech Hack är ett årligt återkommande 24-timmars hackaton i Sundsvall där kompetenser möts för att samverka och lösa samhällsutmaningar på ett lekfullt sätt. Vinnare av den bästa tekniska lösningen blev Biometrias lag Skogsbadarna!

Årets tema var Hållbara städer & samhällen (ett av FN:s globala mål). Lag Skogsbadarna valde av tre olika utmaningar att fokusera sin insats till ”Hur kan vi bidra till en hållbar stadsutveckling ur ett barns perspektiv?”.

Hur gick Skogsbadarna till väga?

Laget ringde en samhällsplanerare på Sundsvalls kommun som satt i Help-hub för att bolla sin idé. Nästa steg blev att skissa på koncept och teknisk lösning samt ta en tur på stan för insamling av bilder på övergångsställen till AI-modell. Laget jobbade på fram till ca. klockan 17 för ett avbrott för digital AW tillsammans med Sundsvallkontoret. Parallellt med AW startade utvecklingsarbetet (AI-modell och kodning av gränssnitt och kartor). Arbetet under kvällen innehöll finslipning av pitch, inspelning av film för pitch av koncept och film för teknisk lösning. Senaste tid för inlämning var på lördagen kl. 08:00 så det var med god marginal som filmerna lämnades in redan kl. 00:30.

Lösningen

Laget tänkte ”gamification”, dvs. att ta fram en lekfull spellösning för att verkligen attrahera barn. Den skalbara lösningen är en digital lösning där barn på ett kreativt och enkelt sätt kan göra sin röst hörd och bidra till hållbar samhälls- och trafikplanering. Den kan användas kampanjbaserat, för att exempelvis vid trafikveckor fånga synpunkter från barn på ett tävlingsinriktat sätt. Genom ett spel kan barn skicka in synpunkter på övergångsställen eller andra saker kring vägar som gör att de känner sig otrygga.

− Vi tror inte att ett webbformulär eller en remissrunda är lösningen för att få in synpunkter från barn. Istället tänkte vi gamification, säger Sven Jägbrant, affärsutvecklare på Biometria.

Vinsterna av att delta

Utöver vinstsumman på 10 000 kr som tillföll Skogsbadarna var det också positivt att få visa på den stora styrka som finns hos Biometria – att gå från idé till något realiserbart. Lösningen kommer även att få presenteras för IT-direktören på Sundsvalls kommun

− Samarbetet i laget var fantastiskt bra, vi var ett riktigt dream team där alla deltagare hjälptes åt hela vägen. Även fast utmaningarna kändes riktigt kluriga till en början lyckades laget ta fram något som vi kände oss riktigt nöjda med. Det var extra kul att ha med My som är student och som stärkte upp laget, säger Sven.

Biometrias lag, Skogsbadarna in action.

22 Feb 22 Nyheter